Met één passagier naar Norwich

Het moet nog wat beken-der worden, maar Den Helder verwacht veel van de nieuwe lijndienst van Flybe naar Norwich.

DEN HELDER - Wethouder Kees Visser ziet het al helemaal voor zich: om de hoek van het gemeentehuis aan boord stappen van een Dornier 328-propellervliegtuig op Den Helder Airport en een paar uur later al op de tribune aanschuiven bij een thuiswedstrijd van Manchester United. 'Als ik dat zie, dan zien velen anderen dat met mij.' Het is in elk geval eens iets anders dan de plaatselijke FC aanmoedigen op Sportpark De Streepjesberg.


Tot voor kort was de enige manier om Den Helder te verlaten via binnenwegen richting de A7 , met de stoptrein vanaf het NS-station of per boot. Maar sinds maandag vertrekt er dagelijks een vliegtuigje, de Noordzee over via Norwich naar Manchester.


'De vlucht boven de kop van Noord-Holland alleen al was het waard.' Jan en Ans van der Zouw (beiden 58) glunderen er nog van na. 'We vlogen zo laag dat we ons eigen huis in Opmeer konden zien liggen.'


Het echtpaar is dinsdag in Den Helder geland, na een bezoek aan de pub, de kathedraal en een hotelnacht in Norwich. Ze zijn de eerste passagiers die heen en weer zijn gegaan met de nieuwe lijndienst. 'Toen ik hoorde dat die vlucht er zou komen, wilde ik meteen mee', zegt Jan van der Zouw. Hij is namens de gemeente commissaris bij Den Helder Airport, dat voor de helft eigendom is van de gemeente en voor de andere helft van het bedrijf CHC Helicopters.


De lijnvluchten markeren een opmerkelijke groei van de luchthaven, die in 2011 nog met de Maritiem Vliegkamp De Kooy ten onder dreigde te gaan aan de Haagse bezuinigingen op defensie. Het vliegveld is al sinds de jaren tachtig in gebruik om personeel van olieplatforms per helikopter naar hun werk te brengen - gemiddeld zijn er 45 vluchten heen en terug per dag. De luchthaven en de provincie wilden dat niet verloren laten gaan en trokken de portemonnee.


Den Helder Airport betaalt 3,4 miljoen euro per jaar om onder andere gebruik te kunnen maken van de verkeerstoren en de landingsbaan van De Kooy - drie keer het bedrag dat voorheen aan defensie werd overgemaakt - de provincie Noord-Holland legt daar nog eens ruim een miljoen euro bij.


Om de investering terug te verdienen, heeft het vliegveld een deal gesloten met de Britse maatschappij Flybe: die mag vijf dagen per week op Den Helder vliegen. 'We worden geen tweede Eindhoven of Groningen, met die vliegvelden kunnen we niet concurreren', zegt Conny van den Hoff (46) directeur van de Helderse luchthaven.


Het vliegveld heeft maar één start- en landingsbaan, die met een lengte van 1.275 meter aan de korte kant is. Een van de grootste vliegtuigen die er kunnen opstijgen is de Dornier 328, een tweemotorig propellervliegtuig met ruimte voor 31 passagiers. Directeur Van den Hoff verwacht vooral zakelijke passagiers. Zowel in de buurt van Norwich als van Den Helder is veel offshore-industrie. 'Op de Nederlandse olie- en gasplatforms werken veel Britten. Zij vliegen nu op Schiphol, nemen de trein en vliegen dan vanaf hier met de helikopter naar hun werk.'


Tijdwinst, daar is de Britse Lorraine Hodgson (37) voor gevallen toen ze een vlucht bij Flybe boekte. Voor haar werk als veiligheidsmedewerker van een van de helikopterbedrijven die vliegen op boorplatformen, reist ze veel heen en weer tussen Engeland en Den Helder. 'Voor mij is dit perfect. Ik hoef nu niet meer met de trein naar Schiphol.' De vlucht doet er vanaf Den Helder veertig minuten over, even lang als vanaf Schiphol, maar het inchecken gaat sneller en de treinreis van meer dan een uur kan ze overslaan. Een ticket voor een enkele reis is er vanaf 99 euro.


Druk is het nog niet. Voor de vlucht van dinsdag is Hodgson de enige betalende passagier. 'Het moet eerst bekend worden dat we de vlucht aanbieden, dan gaat het groeien', zegt directeur Van den Hoff. Ze hoopt zelfs dat de lijnvluchten uiteindelijk zo succesvol zijn dat ze het vliegveld in leven houden als over tientallen jaren de olie en het gas in de Noordzee op zijn.


Om twee uur is het tijd om te boarden - een fluitje van een cent. Drie begeleiders van het vliegveld loodsen Hodgson en een meereizende Flybe-medewerker soepel door de controle van handbagage en paspoorten. Naar het vliegtuig kunnen ze daarna gewoon lopen, tussen zeven helikopters door.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden