Met een bootje de Nederlandse grachten op

Prijs: minimaal 1200 gulden..

Mathilde Sanders

Op regenachtige herfstdagen is de koop van een grachtenboot misschien wel het laatste waar iemand aan denkt. Veel waterliefhebbers schaffen liever in het voorjaar of in de zomer een bootje aan. Ze zien die leuke taferelen van borrelende passanten op het water en denken: dat wil ik ook. Op Koninginnedag in Amsterdam bereikt de populariteit van grachtenboten haar hoogtepunt. Dan zijn ze dus het duurst.

Na een zomer varen is de lol er voor de meesten vanaf en begint de uitverkoop. Niet iedereen realiseert zich - in de opwelling van de koop - dat de lasten van een boot in de winter vaak zwaarder wegen dan de lusten. Wie goed om zich heen kijkt in een waterrijke stad, ziet meteen dat veel eigenaren niet de moeite nemen hun half gezonken boot leeg te scheppen. Laat staan dat ze zin hebben om het schip te bergen, ter bescherming tegen vorst of voor een nieuw likje verf.

De schipper die wél van klussen en hozen houdt, kan dit seizoen zijn of haar slag slaan. De ANWB raadt aan een boot te kopen in het vaarwater waar de koper hem wil hebben. 'De boot van de buurman is vaak het goedkoopst, want iemand die een advertentie plaatst, berekent die kosten meestal door. Ook kan diegene hoger inzetten, omdat hij een groter publiek bereikt', vertelt Cor van Horick, adviseur bij de afdeling watersport van de ANWB.

De meeste kopers gaan af op aanbiedingen in gespecialiseerde bladen, zoals de Vaarkrant en Boten, of ze zoeken op de websites, zoals www.botenbank.nl, www.botentekoop.nl of www.boten.nl. Als ze daar eenmaal iets gevonden hebben, moeten ze de boot nauwkeurig inspecteren. Zit er roest op, zijn er luchtruimtes in het schip en is de versterking goed?

Het is raadzaam de boot op de kant te tillen om ook de onderkant en de schroef te inspecteren. Bij een werf of jachthaven kan dat voor minimaal honderd gulden. Een proefvaart van ongeveer een uur is evenmin overbodig. Laat de motor op volle kracht draaien om te testen of hij niet oververhit raakt. Kies ook een gangbare motor, waarvan de onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. Bedenk ook dat een houten boot meer onderhoud nodig heeft dan een polyester of stalen model.

Voor wie echt zeker wil zijn van zijn zaak, is taxatie door een werf of een keuring door de ANWB een tip. Maar dat is alleen nuttig voor relatief dure boten, want de kosten hiervoor kunnen oplopen tot over de duizend gulden. Om problemen te voorkomen is het ook handig een officieel koopcontract op te stellen. Bij de ANWB zijn deze verkrijgbaar voor 2,50 gulden.

Een ander belangrijk detail is het havengeld. In Amsterdam mogen boten korter dan twaalf meter bijna overal liggen, maar dan moet er wel een sticker opzitten. Die kost jaarlijks ongeveer dertig gulden per meter boot. Ook in Rotterdam, Utrecht en Groningen zijn gemeentelijke heffingen en regelingen voor het aanmeren van een boot. In andere steden kan iemand terecht bij de havenmeester.

Alleen schippers met een boot die langer is dan vijftien meter of harder gaat dan twintig kilometer per uur, moeten een vaarbewijs hebben. De rest hoeft enkel de plaatselijke vaarregels te bestuderen om achter het roer te mogen.

Als je een boot koopt om er winst op de maken, moet je geen spiksplinternieuwe nemen. In de eerste drie jaar kan het schip door afschrijven wel 35 procent in waarde dalen. Daarna stabiliseert de verkoopprijs meestal. Als het niet lukt via verkoop de boot van de hand te doen, kun je rekenen op de gemeente. Na waarschuwing sleept deze verwaarloosde boten weg. Als de eigenaar zijn schuit niet ophaalt en de bergkosten verzuimt te betalen, wordt deze na een aantal maanden vernietigd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden