Met draagvleugelboot zoeft forens langs de file naar werk

Regelmatig neemt mede-directeur C. Cramer van de busmaatschappij NZH het woord rijden in de mond als hij praat over de nieuwe bootverbinding tussen Amsterdam en Velsen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De NZH begint ook met iets geheel nieuws. De maatschappij die het busverkeer in Noord- en Zuid-Holland exploiteert, vult haar net aan met een snelle bootdienst.

De diensten beginnen woensdag 6 mei. Elk uur vertrekt een draagvleugelboot. In de spits om het half uur. In 25 minuten racen de boten met een snelheid van 70 kilometer per uur over het Noordzeekanaal van de aanlegsteiger van de ponten bij Velsen naar het Centraal Station in Amsterdam.

De reis met de bus en de trein van Velsen naar Amsterdam duurt ongeveer even lang als er geen files staan. Dan loopt de reistijd over land soms op tot boven het uur. Deze 'eerste openbaar vervoerlijn over water', zoals de NZH zegt, moet de forens uit de auto lokken.

De omschrijving van het eerste openbaar vervoer over water is niet geheel juist. Er varen overal in Nederland ponten. De nieuwe verbinding is de eerste die concurreert met andere vormen van vervoer, zoals bus, auto en trein.

Voor 8,25 gulden enkele reis en 13,75 gulden retour (strippenkaart niet geldig) stapt de reiziger in een ruime cabine met vliegtuigstoelen. De motoren produceren vrij veel herrie en zelfs bij windstil weer schokt de boot voortdurend.

Bij elke afvaart kunnen tachtig mensen mee. Nummer eenentachtig heeft pech en moet wachten op de volgende boot, want iedereen moet zitten. 'Dit is een weelde probleem', zegt P. de Boer directeur van de Fast Flying Ferries, de werkmaatschappij van NZH die de dienst exploiteert. 'Zoveel reizigers zijn er voorlopig niet. Driehonderd per dag is mooi.'

De NZH heeft ruim drie miljoen gulden subsidie gekregen van het ministerie van Verkeer. Genoeg om de bootdienst drie jaar in de vaart te houden. Met de draagvleugelboten, afkomstig uit Rusland, is ervaring opgedaan met toeristische tochten tussen Kampen, Lelystad en Amsterdam.

Er staan meer plannen op stapel voor openbaar vervoer over water. Tussen Rotterdam (Leuvehaven) en Dordrecht komen volgend jaar snelle catamarans, die om het half uur gaan varen. Ook hier zijn de files het belangrijkste argument waarmee reizigers worden gelokt.

Rederij Doeksen, de initiatiefnemer van de dienst tussen Rotterdam en Dordrecht, wil met vier kleine catamarans een kwartierdienst gaan onderhouden tussen de Drechtsteden: Papendrecht, Hendrik-ido-Ambacht, Dordrecht en Zwijndrecht. Ook deze dienst moet in zomer 1999 in de vaart komen.

Het vierde echte openbaar vervoer traject over water is tussen Huizen en Almere over het Gooimeer. Rederij Tisset uit Almere heeft twee zomers geëxperimenteerd met een veerdienst tussen de twee steden. Hemelsbreed liggen ze 2,3 kilometer uit elkaar, over de weg is dat 23 kilometer. De haven in Huizen wordt verbouwd en als dat klaar is kan de dienst definitief beginnen.

Zowel Tisset als NZH wil een verbinding over het water tussen Amsterdam en Almere, maar dat is moeilijk. De snelle boten moeten op weg naar het Centraal Station in Amsterdam worden geschut in de Oranjesluizen en dat kost veel tijd. De oplossing is buitengaats af te meren, in het oostelijk deel van Amsterdam, maar daar stoppen nauwelijks bussen.

Ook het Amsterdam Rijnkanaal is geschikt voor snel openbaar vervoer met schepen. Eind maart zijn proeven gedaan met een catamaran die 55 kilometer per uur voer.

De proefvaart veroorzaakte enige hinder bij de overige schepen, maar had geen schade tot gevolg had. Een snelle veerdienst is mogelijk met schepen die minder golfslag geven, oordeelde Rijkswaterstaat.

Behalve meer regelmatige diensten over water komen er ook meer toeristische vaarexcursies. De komst van de snelle schepen heeft verder uit elkaar gelegen steden in een dag bereikbaar gemaakt, zoals Amsterdam en Kampen. Rederij Tisset doet Enkhuizen, Lelystad, Volendam en Amsterdam op een dag aan. Vanaf eind mei wil rederij Verkerk twee maal daags pendelen over de Lek tussen Wijk bij Duurstede en Dordrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden