'Met die jongens ga ik koffiedrinken'

Teams van gevestigde bedrijven fietsten woensdag langs inspirerende start-ups in A'dam. Om van elkaar te leren.

AMSTERDAM - '20 duizend euro.' Andries Voskamp (33) kijkt met grote ogen naar Jan Willem Baud (62), die naast hem op de stoep aan zijn fiets morrelt. 'Ze hebben zelf maar 20 duizend euro geïnvesteerd. Dat is niets!' Baud knikt lachend. De directeur van investeringsmaatschappij NPM Capital is duidelijk minder onder de indruk dan zijn buurman van Stech Company, een financieel adviesbureau. 'Het zijn volgens mij lang geen domme jongens. En zeg nou zelf, het is ook een alleraardigst idee.'


Even daarvoor hebben de mannen een bezoek gebracht aan Hutspot, een nieuwe conceptstore in Amsterdam. Of beter gezegd; een miniwarenhuis, waar je koffie drinkt, kunst bekijkt, je baard laat scheren of een fiets van bamboe koopt. De winkel is een van de 'gamechanging start-ups' waar de mannen samen met honderd andere deelnemers van de Startup Tour XXL langsfietsen. Om inspiratie op te doen, maar ook om als 'oude wijze' zelf wat tips te geven.


'We zien dat grote bedrijven steeds meer het gevoel hebben dat ze moeten aanhaken bij de 21ste eeuw', zegt Linda Vermaat (28), een van de initiatiefnemers van de tour. 'Dat betekent verduurzamen.' Maar een vastgeroeste bedrijfscultuur verander je niet zomaar. Vermaat: 'Vaak ontbreekt de lef en de passie die je bij veel start-ups ziet. Door ze een kijkje in de keuken te geven van innoverende ondernemingen als Peerby of Tony Chocolonely kunnen gevestigde bedrijven leren van hun aanpak. Andersom kunnen zij hun opgebouwde kennis delen.'


De Startup Tour XXL is een uitvergrote versie van de maandelijkse fietstocht die Vermaat en haar collega Melissa Marijnen (30) van projectbureau Professional Rebel sinds een halfjaar organiseren langs start-ups in Amsterdam (Rotterdam en Berlijn volgen). Waar normaal gesproken vooral jonge mensen meefietsen die een bedrijf willen starten, zijn de deelnemers vandaag voornamelijk algemeen directeuren, operationeel managers en investeerders. Van PostNL tot energieleverancier Alliander. En alles daartussenin.


In groepjes van tien rijden de deelnemers op leenfietsen en tandems kriskras door Amsterdam. De een komt 'gewoon een kijkje nemen', de ander hoopt wat slimme trucs te leren. 'Kansrijke projecten verdwijnen bij ons vaak in de prullenbak door bureaucratisch gedoe', zegt Jeroen Baars (22). Hij is hier met een collega van de ANWB, waar hij op de afdeling Strategie zijn afstudeerproject uitvoert. 'De ANWB is een logge organisatie; dat leidt al snel tot risicomijdend gedrag. Het is interessant om te kijken wat voor toegevoegde waarde start-ups kunnen bieden.'


Een angstcultuur, noemt Aart Roos (50), algemeen directeur van Auping, het probleem van grote bedrijven liever. 'Te vaak ligt de focus op kwartaalresultaten. Maar je kunt niet innoveren als je geen fouten durft te maken.' Onder zijn leiding is het 125 jaar oude familiebedrijf bezig te verduurzamen. Roos: 'We willen toe naar een circulair systeem waarbij we geen afval meer produceren.' Zojuist was hij bij Yumeko, een start-up die ecologisch beddengoed maakt. 'Met die jongens ga ik binnenkort een kop koffie drinken.'


Aan de andere kant van de stad luisteren deelnemers aandachtig naar het verhaal van Christiaan Maats (33), de oprichter van OAT Shoes. Voor hen op tafel ligt een exemplaar van zijn biologisch afbreekbare schoen. Iedereen verklaarde hem vooraf voor gek, zegt Maats. Hartstikke leuk idee, maar onmogelijk. Dus niet. Maats, grijnzend: 'Nu komt Puma binnenkort ook met een afbreekbaar model.' Gefascineerd geven de deelnemers door wat er van de schoen over is. Het zwartverkleurde stukje stof heeft amper vier maanden in de grond gelegen, maar alleen de zool is nog herkenbaar.


Toch zijn het niet alleen de deelnemers die vragen stellen tijdens de tour. Ook de start-ups willen advies. Over hoe ze kunnen uitbreiden. Of hoe ze aan extra investeringen kunnen komen. En weet iemand misschien nog een kantoorruimte? NPM Capital-directeur Baud leeft op bij iedere vraag die hem wordt gesteld. 'Ondernemerschap is het mooiste wat er is', zegt hij later wanneer hij voor de laatste keer zijn fiets van het slot haalt. 'Tegen mijn mensen zeg ik altijd, de AEX ziet er in 2030 heel anders uit. Dus je moet je ogen openhouden.'


Terwijl ze wegfietsen, vraagt Voskamp aan Baud of hij denkt dat ze vandaag een toekomstige AEX-notering hebben gezien. Weer die lach. 'Ik denk het niet. Maar je weet het nooit. Philips is ook ooit als eenmanszaak begonnen.'


Aart Roos algemeen directeur van Auping

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden