Met de wisselaccu valt heel het land binnen de actieradius

Het bedrijf Better Place meent de sleutel in handen te hebben voor het elektrisch rijden: de verwisselbare accu.

Vooralsnog weerhouden de hoge aanschafkosten en de beperkte batterijduur veel Nederlanders ervan een elektrische auto te kopen. Een landelijk dekkend netwerk van batterijwisselstations, waar automobilisten een lege batterij binnen vijf minuten kunnen laten vervangen door een vol exemplaar, zou daar volgens het Israëlische bedrijf Better Place verandering in kunnen brengen.


Vooral de geringe batterijduur vormt op dit moment voor veel automobilisten een flink obstakel voor de overstap naar het elektrische rijden: na een rit van hooguit 150 tot 200, en meestal al na 100 kilometer is de batterij leeg en moeten de wagens worden opgeladen. Met een prijzige snellader neemt dat op zijn minst een kwartier in beslag, maar in veel gevallen duurt het aanzienlijk langer.


Door in enkele minuten van accu te wisselen, wordt het mogelijk om langere ritten met een elektrische auto te maken zonder daarbij om de haverklap een verplichte pitstop te hoeven maken. Hoe gemakkelijk dit gaat, bewees Better Place-bedenker en -oprichter Shai Agassi onlangs in zijn thuisland Israël, waar het bedrijf al een landelijk dekkend netwerk heeft. In bijna zestien uur voltooide de 44-jarige Agassi een rondrit van bijna 1.200 kilometer, waarbij hij van het ene naar het andere wisselstation reed.


Ook in Nederland werkt Better Place sinds kort aan zo'n landelijk netwerk. Een eerste stap zette het bedrijf eerder deze week met de opening van het eerste wisselstation op Schiphol. Dat is voorlopig overigens alleen bedoeld voor een tiental taxi's van de bedrijven Connexxion, Bios en TCA in de regio Amsterdam. Een tweede station voor taxi's in Amsterdam volgt binnenkort.


Op termijn wil het Israëlische bedrijf zijn wisselstations ook toegankelijk maken voor Nederlandse consumenten en het netwerk naar veertig stations uitbreiden. Wie een elektrische auto bezit die geschikt is voor verwisselbare accu's, kan bij Better Place een abonnement afsluiten voor gebruik van wisselstations en laadpalen. Een batterij aanschaffen - doorgaans het duurste onderdeel van de elektrische auto - is dan niet langer nodig, aangezien de automobilisten deze van Better Place lenen.


Wim Korver, onderzoeker van het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng, meent dat met de komst van een landelijk netwerk van batterijwisselstations de potentie van de elektrische auto toeneemt. 'De batterij verwisselen is een technische oplossing die in zijn eenvoud erg elegant is', vindt hij.


Samen met een collega deed Korver vorig jaar onderzoek naar de markt voor elektrisch rijden in Nederland. Daaruit bleek dat het slechts voor 5 procent van de huishoudens met één auto mogelijk is om zonder het verplaatsingsgedrag te veranderen op een elektrische auto over te stappen; bij huishoudens met meerdere auto's was dit 15 procent. Vooral de beperkte accuduur en de lange oplaadtijd vormen een struikelblok.


Hoewel een netwerk van wisselstations deze drempel aanzienlijk zou verlagen, is het volgens Korver nog maar de vraag of het systeem van Better Place in Nederland bij een breed publiek zal aanslaan: doordat tot dusver alleen de Renault Fluence de wisselaccu's aankan, hebben automobilisten weinig te kiezen. 'De uitdaging is dus dat meer fabrikanten ertoe overgaan om een geschikte auto te bouwen. Met alleen Renaults ga je het, denk ik, niet redden.'


Volgens Paul Harms, directeur van de Nederlandse tak van Better Place, is het bedrijf dan ook druk op zoek naar partners, niet alleen voor de ontwikkeling van voor het wisselsysteem geschikte automodellen, maar ook voor de aanleg van de stations. 'Wanneer we die partners eenmaal hebben, kunnen we het hele netwerk in slechts 18 tot 24 maanden uitrollen', aldus Harms.


Het eerste accuwisselstation van Nederland, bij Schiphol.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden