Met de C4 Cactus is Citroën bescheiden gebleven

'Auto's die een kloof slaan in het publiek zijn vaak het succesvolst.' Citroën heeft hoge verwachtingen van zijn nieuwe kekke C4 Cactus.

Citroëns C4 Cactus. Beeld afp
Citroëns C4 Cactus.Beeld afp

De opgestoken middelvinger. Ja, die kennen we als deelnemer in het verkeer van Amsterdam al te goed. De opgestoken duim, die was nieuw. De eer voor de kennismaking daarmee komt Citroën toe. Het was een duidelijk zichtbare thumb up van een goedgeklede eind-twintiger, die met een brede glimlach de witte C4 Cactus in ogenschouw nam.

Yves Bonnefont, Citroëns toenmalige strategiedirecteur, hoopte er al op, bij de presentatie afgelopen voorjaar in Frankrijk. 'Je houdt ervan of je vindt het lelijk. Maar auto's die een kloof slaan in het publiek zijn vaak het succesvolst. Je schiet er weinig mee op om een auto te maken die voor iedereen tweede keus is.'

Dan zal die andere reactie hem ook deugd doen. Kort na de opgestoken duim zei een dame met afgrijzen: 'Vreselijk. Als ik daarin moest rijden, zou ik eerst die plastic troep eraf halen.'

Citroën is er dus in geslaagd een opvallende auto te maken. Zelf plaatst het Franse merk hem in het rijtje waarin het ook de 5HP, de 2CV en de Xsara Picasso zet, niet alleen drie markant vormgegeven auto's, maar bovenal grote verkoopsuccessen.

Autohorrorverhalen van lezers

Op een regenachtige donkere oktoberavond reed ik met mijn auto op een provinciale weg. Het was ongeveer 4 graden en ik reed ongeveer 80 kilometer per uur. De noordooster blies tussen twee grote huizenblokken door over een bocht in de weg. Zonder enige aankondiging begon ik te glijden en te draaien op de weg die daar bevroren bleek.

Zo plotseling als het begonnen was, hield het bevroren wegdek op. Ik gleed inmiddels dwars over de weg. De stroefheid van het asfalt deed de auto over de kop slaan. Ik hoor nog het moment dat alle ramen sneuvelden en ik hardop zei: 'Dit meen je niet.'

Ik belandde ondersteboven in een sloot, de achterkant tegen de dam van de boer, de rest vrijwel (op een stukje van de wielen na) onder water.

Een omgekeerde auto past erg goed in een sloot!

Het vreemde was: ik was niet in paniek. Ik besefte dat ik in een sloot lag, maar wist niet meer wat boven en onder was, voor of achter. Omdat mijn moeder (toen ik 6 was) een auto-ongeluk overleefde juist omdat ze geen gordel droeg, draag ik niet graag een gordel. Ook hier was dit een voordeel.

Onder water zocht ik naar de zijkanten en voelde daar telkens de wanden van de sloot. Ik kon mij nog steeds niet voorstellen dat ik echt opgesloten zat. Ineens voelde ik bij de bestuurderszitplaats niet direct de walkant, maar een soort geul. Ik deed mijn lange jas uit, wurmde mij door die nauwe geul naar boven, ging op de auto staan en stapte op de walkant.

De geul die mijn leven redde, die had de auto zelf in de walkant gemaakt omdat deze iets scheef in de sloot terechtkwam en daardoor een 'hap' uit de wal had genomen. Ik was nat en koud, maar had geen schrammetje. Zelfs de glassplinters diep in mijn oren konden zonder probleem worden verwijderd.

Ooit zelf getroffen door autohorror? Mail uw verhaal aan blik@volkskrant.nl



Design

Wat Blik betreft verdient de Cactus zijn plek in dat rijtje. Eerst maar eens dat design. Toen de eerste foto's destijds binnendruppelden, hielden we ons hart vast: hij leek een beetje lomp, zo hoog op zijn wielen met die volumineuze neus. Die indruk ontstaat doordat de Cactus deel uitmaakt van de familie auto's die een klap op de bovenkant lijken te hebben gekregen, een familie waarvan de Range Rover Evoque het prominentste lid is en waarvan sommige modellen uit Citroëns eigen DS-lijn ook deel uitmaken.

Zodra je daadwerkelijk voor de auto staat, is die neus, met amper zichtbare grille en het klassieke logo, net als de rest van de auto niet anders dan kek te noemen: hij lijkt meer op een (duurdere) DS dan op een C. En dat plastic op de deuren en elders: dat is nieuw, opvallend, leuk en voor stadsmensen écht handig - trouwens ook voor andere inwoners van Nederland, land vol obstakels en ambtenaren die graag paaltjes plaatsen.

Met (design)details is Citroën voor zijn doen bescheiden gebleven. De retro-handgreep in de deuren is grappig, maar zal geen geschiedenis schrijven, de ruitensproeiers ín de ruitenwissers doen dat misschien wel. Verder kan het bedieningsscherm, dat oogt als een uit het dashboard omhooggekomen iPad, erg veel, maar is het niet erg snel.

(tekst gaat verder onder de foto)

De Citroën Cactus. Beeld afp
De Citroën Cactus.Beeld afp

Luxe

Al met al ademt de C4 Cactus behoorlijk veel luxe voor zijn geld. Hij is nota bene goedkoper dan een gewone C4. Hoe dat kan? De Cactus is eigenlijk een C3; dat wil zeggen, hij wordt gemaakt op hetzelfde onderstel als de C3 (en DS3). Slimmigheidje, dat tevens de beperkte ruimte binnen verklaart. Een echt lange Hollander (tegen de 2 meter) zal moeite hebben zich senang te voelen; de Blik-bestuurder van 1,80 meter zat probleemloos.

Slim is naast kek toch wel een beetje het woord om de Cactus mee aan te duiden. Zo is er voorin de mogelijkheid van de twee stoelen een aaneengesloten bank te maken en zit de voorpassagiersairbag in het dak, wat ook weer ruimte bespaart. Het slimste is toch wel dat Citroën op het gewicht van de auto heeft gelet: de meeste uitvoeringen zijn rond de 950 kilo. Het Franse merk experimenteert met een concept-Cactus die voor 100 kilometer 2 liter benzine nodig heeft. Door zijn geringe gewicht en geavanceerde technologie komt de Cactus die nu op de weg rijdt, al een aardig eind: in de testperiode kwamen we met een dieseluitvoering voornamelijk in de stad met gemak uit op 1:27.

Rest de slotvraag: rijdt het? Wie zelf een Franse auto heeft, zal zich direct thuisvoelen in de Cactus. Dat kun je ook lezen als: hij rijdt prima, als je het niet erg vindt dat hij een beetje zwabberende versnellingsbak heeft en bepaald geen acceleratiemonster is. Verder voegt de rijervaring zich naadloos in het eindoordeel: veel en mooie waar voor je geld. Die Cactus, die komt er wel.

Specificaties

Gereden: Citroën C4 Cactus BlueHDi (Launch Edition Shine)

Prijs: euro 24.400 (vanaf euro 15.990)

Gewicht: 950 kg

Afmetingen (lxbxh): 416x195x153 cm

Motor: 1.6 turbodiesel

Vermogen: 100 pk

Verbruik volgens opgave: 1:32,3

Verbruik test: 1:27

Energielabel: B

Wat verder opviel

Pluspunten

- Slim ingericht handschoenenkastje dat naar boven toe openklapt in plaats van tegen je benen

- De toch al prettig Frans-luide richtingaanwijzer gaat naarmate hij langer aanstaat, harder klinken

- Achteruitrijcamera (extra optie) is heel fijn

Minpunten

- Achterzicht over de schouder is geslachtofferd aan design

- Achterramen gaan met zo'n ouderwets haakje maar een klein stukje open (gewichtsbesparing)

- Parkeerassist (extra optie) is niet erg slim en snel

Details van de Citroën Cactus Beeld de Volkskrant
Details van de Citroën CactusBeeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden