Met de Arteon bewijst Volkswagen: mooi saai is niet lelijk

Met de Arteon probeert Volkswagen opnieuw voet aan de grond te krijgen in het wat chiquere segment. Blik vindt de poging geslaagd. Maar blijf wel opletten.

VW-rijders zullen niet vaak worden nagekeken, maar Blik zag enkele malen nekken draaien tijdens de testritten met de Arteon. Foto epa

Helemaal uit zichzelf mindert de Volkswagen Arteon vaart als we de bocht naar rechts van bijna 360 graden naderen waarmee we vanaf de A9 de A2 richting Amsterdam op draaien. Keurig gehoorzaamt de auto de borden: van 100 naar 80 naar 60 kilometer per uur en soepel draait hij de bocht in. Maar halverwege gaat het mis: om volstrekt onduidelijke redenen 'denkt' de Arteon dat hij 130 mag en geeft fors gas. Gelukkig zijn we bij de les en kunnen we op tijd ingrijpen.

Nee, zelfrijdend is VW's nieuwe coupé niet, de fabrikant beweert dat niet en de auto laat het ook duidelijk weten. Om de pakweg 15 seconden klinkt het geluidssignaal dat het stuur moet worden vastgepakt. Geef je daaraan geen gehoor, dan probeert de Arteon de aandacht van de bestuurder te krijgen met wat hardere korte piepjes. Komt daarop nog geen reactie, dan gaan de alarmlichten aan, mindert de auto vaart, stuurt naar rechts en stopt, steeds rekening houdend met het overige verkeer.

Maar Volkswagen meldt wel trots dat de Arteon vooroploopt op het gebied van veiligheid en assistentiesystemen, en dan mag je verwachten dat die systemen betrouwbaar zijn. Voor een deel zijn ze dat ook. De auto blijft zelf prima tussen de lijntjes en heeft adaptieve cruisecontrol, die netjes afstand houdt tot voorliggers. Dit laatste systeem kan als optie worden gecombineerd met Predictive Cruise Control: een vooruitkijker, die met behulp van radar de omgeving scant, samenwerkt met gps en navigatie en ook de borden 'leest'. De Arteon ziet dan bochten aankomen en remt af tot de snelheid waarmee die kunnen worden genomen. Voor rotondes komt hij zelfs geheel tot stilstand.

Specificaties

Gereden Volkswagen Arteon Business R
Motor 2-liter, 4-cilinder diesel, 150 pk, zeventraps automaat
Verbruik 4,4 (opgave), 5,8 (test) l /100 km
Topsnelheid 220 km/u
0-100 km/u 9,1 sec
CO2 114 gr/km
Prijs 58.217 euro (v.a. 39.950 euro)

Dat gaat heel vaak goed, maar ook net iets te vaak fout. Behalve eerdergenoemde bocht werd een aantal flink wat jaren terug aangelegde rotondes op een weg door Zeeuws-Vlaanderen niet herkend en raakte de auto de kluts kwijt op de A1 bij Muiden, waar de situatie toch ook al geruime tijd geleden is veranderd.

Gewoon zelf blijven opletten dus, en dan is de Arteon een erg fijne auto die er ook nog eens goed uitziet. VW-rijders zullen niet vaak worden nagekeken, maar Blik zag enkele malen nekken draaien tijdens de testritten met de Arteon, volgens VW zelf 'misschien wel onze meest elegante vierdeurs ooit'. Het mag inderdaad een geslaagd ontwerp heten, deze strakgelijnde coupé. Een flinke auto: hij staat op het platform van de welbekende Passat, maar is nog eens bijna 10 centimeter langer en 4 centimeter breder. Dat merk je, ondanks de aflopende daklijn, vooral binnen. De beenruimte voor de passagiers op de achterbank is bijna van limousineniveau en ook de bagageruimte mag er zijn.

Van achteren!

Een veiligheidsvoorziening die we gelukkig niet hebben kunnen testen: de inzittendenbescherming tegen een botsing van achteren. Een radar scant de omgeving achter de Arteon en als die detecteert dat een auto te snel nadert, gaan de alarmlichten aan, worden de gordels aangetrokken en schuifdak en ramen gesloten. Alles om de gevolgen van de klap voor de inzittenden te beperken.

De Passatafkomst is ook herkenbaar aan het dashboard, want dat is vrijwel gelijk aan dat van die leasetopper. Saai, hebben we een aantal malen als commentaar van vakgenoten gelezen. Maar Blik vindt het wel lekker strak, met die over de hele breedte doorlopende ventilatieroosters met analoog klokje in het midden en haarscherpe digitale schermen, zowel voor de bestuurder als in de middenconsole. Gewoon alles wat je nodig hebt op logische plekken.

Blik reed de dieselversie met 150 pk en die motor voldoet prima. Niet supersnel, maar ruim voldoende, mooi stil en zuinig, uitnodigend tot ontspannen voortzoeven over de snelweg. Wie per se sportwagenprestaties wil, moet uitwijken naar de 240 pk diesel- of 280 pk benzineversie, maar daar hangt uiteraard een fors prijskaartje aan.

Met de Arteon doet VW opnieuw een poging voet aan de grond te krijgen in het zogeheten premiumsegment, waarin die andere drie Duitsers heer en meester zijn: Audi, BMW en Mercedes. Eerdere pogingen daartoe liepen niet goed af. De Volkswagen Phaeton, een luxe limousine, flopte en ook de voorganger van de Arteon, de Passat CC (die na een facelift in 2012 alleen nog CC heette) werd geen succes. In Nederland viel de verkoop zo tegen dat de auto er in 2014 van de markt werd gehaald. De productie stopte helemaal in 2016.

Waren dat dan slechte auto's? Zeker niet, maar hier komt het imago van VW om de hoek kijken: beetje saaie vertegenwoordigersauto's, waarin 'premiumkopers' niet gezien willen worden. Of de Arteon dat vooroordeel wegneemt, staat nog te bezien, maar wat Blik betreft verdient de auto een beter lot dan zijn voorgangers.

Foto de Volkskrant