Met dank aan Google Plus duikt uw hoofd op in reclame

AMSTERDAM - Honderden miljoenen gebruikers van Google Plus zijn sinds deze week ongevraagd reclamemateriaal. Google plakt hun profielfoto en producten en diensten die ze op het sociale netwerk aanbevelen in advertenties. Tegelijkertijd dwingt het Californische internetbedrijf bezoekers van YouTube, zijn videosite, zich aan te melden bij Google Plus. Anders kunnen ze niet meer reageren op filmpjes.


Van beide maatregelen zegt Google dat ze zijn ingevoerd om de gebruikservaring te verbeteren. Over het toepassen van persoonlijke gegevens in advertenties zegt het bedrijf 'dat aanbevelingen van vrienden en connecties er echt toe doen'. De advertenties zijn alleen te zien door mensen met wie content wordt gedeeld.


Over de verplichte registratie voor YouTube stelt Google dat die ingreep er toe leidt dat de commentaren op filmpjes meer op de gebruiker zijn toe te snijden. 'Bovenaan de lijst met reacties komen die van de maker te staan, van populaire persoonlijkheden en bekenden uit de vriendenkring van een gebruiker.' Tot nu toe stonden altijd de meest recente reacties bovenaan.


Volgens Google moet de andere opzet van reacties bij YouTube de video-aanbieders ook de mogelijkheid geven om op te treden tegen 'trollen' - internetters die discussies op het web ontregelen met scheldpartijen en schijnargumenten.


De verplichte aanmelding bij Google Plus heeft tot protesten geleid, onder meer van een van de medeoprichters van YouTube. 'Waarom moet ik gvd een Plus-account hebben om een reactie te geven op een video?', schrijft Jawed Karim. Hij hield 48 miljoen dollar over aan de overname in 2006 van YouTube door Google, voor 1,65 miljard dollar.


Een video over de nieuwe opzet van YouTube heeft al tot ruim 68 duizend reacties geleid - het gros negatief. De verandering bij YouTube werd van de een op de andere dag doorgevoerd, het gebruik van profielfoto's en aanbevelingen in advertenties werd een maand geleden aangekondigd. Google zegt dat bezoekers uitgebreid zijn gewezen op de nieuwe regels. Gebruikers kunnen aangeven dat hun gegevens niet voor reclame mogen worden aangewend.


Een aantal gebruikers heeft uit protest zijn profielfoto vervangen door een foto van Eric Schmidt, de bestuursvoorzitter van Google. Daarmee overtreden ze de gebruiksvoorwaarden die 'diefstal' van andermans identiteit verbieden.


Met de gepersonaliseerde advertenties treedt Google in het voetspoor van Facebook, dat in augustus liet weten persoonlijke gegevens te gaan gebruiken in advertenties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.