Met bloemenprints en blingbling de lucht in

Het is wat je noemt een match made in heaven: design en vliegen. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen en ontwerphuizen slaan de handen ineen. De beste koppels op een rij.

1. Finnair

Finnair werkt sinds kort samen met het Finse designhuis Marimekko, dat in de jaren zestig groot werd met textiel voorzien van grafische en bloemenprints - nu weer helemaal en vogue. Marimekko gaat vliegtuigrompen 'kleden' met de iconische Unikko-bloemprint uit 1964. Daarnaast levert het kleurrijk servies voor aan boord (businessclass) - het soort theepotjes, kopjes en schalen waar je op slag hebberig van wordt. Gelukkig is er ook gedacht aan een winkel - aan boord én online - waar een uitgebreide selectie designproducten gekocht kan worden.


2. KLM

KLM, dat zich graag profileert als oerHollands, heeft een traditie in het promoten van Dutch design. Eerder werkte KLM al samen met Blond Amsterdam (van de vrolijk beschilderde mokken) en modeontwerper Mart Visser (uniformen). Sinds vorig jaar eet en drinkt de businessclassreiziger uit servies - tikje barok - ontworpen door Marcel Wanders en krijgt hij een toilettasje van de hand van het modeontwerpersduo Viktor & Rolf. En vanaf volgend jaar wordt het gehele interieur, inclusief de businessclassstoelen, opnieuw ingericht door Hella Jongerius. Upgraden wordt zo een must.


3. Cathay

Ook Cathay in Hongkong ging een alliantie aan met een designhuis uit eigen land: G.O.D. (Goods Of Desire), dat de nieuwe toilettasjes ontwerpt. De bedoeling is om elk jaar vier ontwerpen te presenteren (twee op binnenlandse, twee op buitenlandse vluchten) die door verzamelaars aan elkaar geklikt kunnen worden en zo een wanddecoratie vormen. Het tasje, dat uitgedeeld wordt aan premium-economypassagiers, is met zijn wilde Aziatische prints niet alleen mooi. Het is ook goed voor het milieu; gemaakt van 90 procent gerecyclede plastic flessen, met een biologisch afbreekbare tandenborstel van mais en cellulose.


4. Singapore Airlines

Wie tijdens zijn vlucht ultieme luxe wil ervaren, vliegt first class met Singapore Airlines, dat het Franse modehuis Givenchy in de arm nam om de eersteklassuites te ontwerpen. Na het diner, geserveerd op chic zwart-wit Givenchy-serviesgoed, wordt uw stoel - omgebouwd tot bed - opgemaakt met Givenchy-bedlinnen en -kussens. Zelfs over de zachtgrijze pyjama's met polokraagje (ook te gebruiken als joggingpak) en de suède pantoffeltjes is nagedacht. De economy reiziger moet het doen met dekens en stoelbekleding van Givenchy.


5. Etihad

Etihad zoekt het meer in de bling sfeer. De nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten werkt sinds 2011 samen met Swarovski, dat exclusieve zwartleren tasjes en loungekleding ontwierp voor eersteklaspassagiers. Voor dames is er een make-up-purse met Swarovski-kristallen en crèmes van het Zwitserse 'skin caviar luxury' cosmeticamerk La Prairie. Heren worden verwend met een leren doosje voor manchetknopen met daarin ook een luxe scheerkit.


6. Porter

Is er ook iets voor de economy passagier en liefhebber van design? Jazeker. De Canadese prijsvechter Porter is namelijk van top tot teen onder handen genomen door de Britse ontwerper/illustrator Neal Whittington (werkzaam voor Winkreative). Alleen al de posters zou je zo van de muur willen rukken; heuse kunstwerkjes zijn het, die associaties oproepen met het werk van de Amerikaanse kunstenaar Charley Harper. Met een strakke grafische vormgeving, felle kleuren en een schattige wasbeer - Porters nieuwe mascotte. Behalve logo, kleurpalet, advertenties en website, heeft Whittington ook het cabine-interieur, de uniforms, het magazine en alle items voor passagiers ontworpen. Zelfs de kartonnen lunchbox is het bewaren waard.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden