Met alle comfort de natuur in

Dicht-bij-huisvakanties worden populair. Niet uit angst. Weggeëbd is het onbehaaglijke gevoel over de SARS-epidemie en de oorlog in Irak. Wat blijft zijn de aankopen uit die onheilspellende periode....

Theo Nijenhuis

Omdat ze een toercaravan hebben gekocht of een gezinstent, zullen Nederlanders in 2004 opnieuw vakantie houden in eigen land of niet ver daarvandaan. Zo'n aanschaf dicteert minstens twee tot drie weken kamperen per jaar.

Een structurele groei aan binnenlandse vakanties is gunstig voor een nieuwe trend onder camping-eigenaars. Ze willen de natuur terughalen, een tendens waarvan Nederland een beetje mooier wordt. 'Campings zijn vaak een lelijke plek in het landschap', zegt Rolf Halverhout van de Starnbosch in Overijssel.

Overijssel is een bakermat van ideeën. Het begon in de jaren negentigmet het milieuvriendelijk kamperen, waarbij de Papillon in Denekamp hét voorbeeld was. Eigenaar Alex Wassink is fel tegen verspilling van water en energie, hetgeen zijn gasten in die tijd overdreven vonden. Ze bleven in het begin ook weg. Maar het ' schoon' kamperen zette door en daaruit is iets nieuws voortgekomen.

De tweehonderd campings en bungalowparken die intussen zijn onderscheiden met een zogenoemde 'milieubarometer', zetten de zaag in de obligate heggen en conifeertjes.

Met een oorspronkelijke begroeiing kan je het karakter terugkrijgen van een streek. De samenstelling van de grond moet verarmen en door minder maaien aantrekkelijker worden voor vogels en vlinders.

De kampeerplekken moeten groter worden en als het even kan verdwijnt het strakke patroon van de 'straatjes' waaraan de kampeerder moet staan. WoordvoerderMarjolein van Tiggelen van de overkoepelende Recron: 'De klant vraagt er om. Hij wil meer natuur, meer veiligheid, meer privacy en dus grotere plekken.'

Volgens haar zijn er waarschijnlijk méér dan tweehonderd campings die de gasten 'natuurbeleving' willen bieden, met elzen, beuken en meidoorn rond de kampeerplek. Natuurkampeerterreinen hebben die ambiance al, maar zijn voor de gemiddelde kampeerder te primitief. Je moet er zelf de wc schoonmaken.

De organisatie Kleine Groene Campings telt bedrijfjes die qua comfort al een flinke stap verder zijn, maar waar de grote campings op mikken is een mix van natuur en veel comfort, dat deels onzichtbaar is.

En overal is eenzelfde tendens: het oppervlak wordt uitgebreid, het aantal kampeerplekken ingekrompen. De ruimte rond de tent wordt dus groter en daarmee ook de privacy. Op de Starnbosch betalen de gasten graag twee euro per nacht meer, zeker als er geen auto's rond de tenten staan. Gasten komen met de auto, maar willen het ding verder niet meer zien.

Een beetje camping heeft sinds kort een bedrijfsnatuurplan. Dat van de Arendshorst in Ommen voorziet in een parkeerterrein dat enigszins in de diepte ligt. 'Maar het ligt wel op loopafstand', zegt eigenaar Joop Heisterenberg. 'De auto fungeert als opslagplek voor spullen'. Maar je kan als kampeerder niet meer dan twee keer per uur het terrein op-of afrijden en een gast moet niet proberen met de auto naar de wc te gaan, tenzij hij gehandicapt is. 'Anders komt hij mij tegen', waarschuwt Heisterenberg.

Bij zijn resort is sprake van een typerend geval van uitbreiding. Drie hectare komt erbij en is bestemd voor een waterpartij, niet voor tenten of caravans. Heisterenberg is daarom niet ongelukkig met 'de signalen' dat het aantal 'binnenlandse' kampeerders stijgt.

Het biedt perspectief, al wordt zijn bedrijfsplan niet in één jaar uitgevoerd. De Arendshorst moet kunnen doordraaien. 'Deze winter breekt de eerste fase aan', zegt hij. Het gaat in Ommen om een investering van anderhalf miljoen euro.

'Subsidie is er niet, een enkele uitzondering daargelaten', zegt Wassink van de Papillon. Hij is wat somber over het financieel klimaat waarin de plannen moeten worden waargemaakt. 'Er dreigt een prijzenoorlog', voorspelt hij en sowieso trekken kampeerboeren 16 tot 20 procent van de gasten weg bij de reguliere campings.

Heisterenberg is optimistischer. Hij gelooft niet in een prijzenslag. Zijn standpunt: ruimte en 'natuurbeleving' vormen een unique selling point. En uiteraard is er elektriciteit voor de meerderheid die niet alleen een tent meeneemt, maar ook een koelkast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden