Met aankoop Nest Labs bevestigt Google technologische ambities

Google is alomtegenwoordig op onze smartphones en computers, maar dringt nu ook onze huiskamers binnen. De internetgigant koopt voor 3,2 miljard dollar (2,3 miljard euro), het Californische Nest Labs, fabrikant van via internet verbonden huishoudelijke apparaten zoals rookmelders en thermostaten.

AMSTERDAM - Nest Labs specialiseert zich in slimme, 'zelflerende' apparaten die te bedienen zijn met de smartphone of tablet. Het uithangbord van het drie jaar oude bedrijf, de Nest Learning Thermostat, weet dankzij de ingebouwde sensoren of bewoners thuis zijn of niet, en past daarop de kamertemperatuur aan. Ook maakt Nest Labs rook- en koolmonoxidemelders, uitgerust met een stemalarm en uit te zetten met een simpele zwaai van de hand.


Helemaal verrassend is Googles aankoop niet als je in ogenschouw neemt wie de roergangers zijn van Nest Labs. Het bedrijf uit Palo Alto is het geesteskind van Matt Rogers en Tony Fadell, twee voormalige techneuten van Apple. De 44-jarige Fadell, die halverwege de jaren negentig voor Philips werkte, geldt als de geestelijk vader van de iPod. Volgens de legende zou Fadell zijn idee voor een betere mp3-speler eerst zonder succes hebben aangeboden aan Philips. In 2001 ging hij aan de slag bij Apple, dat wel brood zag in het idee. De rest is geschiedenis.


Voor Google is de aankoop simpelweg een nieuwe ledemaat voor de steeds meer op een technologische duizendpoot lijkende multinational. Google werkt niet alleen aan bestuurderloze auto's en smartphonebrillen, maar expandeert ook naar gezondheidszorg en televisie. Zo richtte het bedrijf achter 's werelds grootste zoekmachine vorig jaar Calico op, waarmee Google de komende jaren oplossingen hoopt te bedenken voor onder meer Alzheimer, kanker en hart- en vaatziekten. De afgelopen twee jaar breidde Google al uit naar onder meer robotica, gezichtsherkenning, pakjesbezorging en windenergie.


Nest Labs is aantrekkelijk omdat het Google een nieuwe informatiebron over het menselijk gedrag biedt, wat weer kansen oplevert voor adverteerders. Dankzij de technologie van Nest Labs kunnen huishoudelijke apparaten steeds meer met elkaar in verbinding worden gebracht. Zo kan Google op termijn nauwkeurig in kaart brengen hoeveel tijd mensen doorbrengen in de huiskamer, de keuken of in bed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden