Met 17 jaar al miljonair, met dank aan Stephen en Yahoo

VAN ONZE VERSLAGGEVER PETER VAN AMMELROOY

AMSTERDAM - Nick D'Aloisio was nog niet eens geboren toen Yahoo werd opgericht. Toch mag de 17-jarige Brit zich sinds dinsdag een van de jongste werknemers van het Amerikaanse internetbedrijf noemen - en vrijwel zeker een van de rijkste.

D'Aloisio verkocht dinsdag zijn bedrijf Summly aan Yahoo voor een bedrag dat geen van beide partijen wil noemen. De meestal goedgeïnformeerde website Allthingsdigital zegt te hebben vernomen dat de Britse tiener en zijn geldschieters 30 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro) wijzer zijn geworden.

Summly had maar één product, een app voor mobiele telefoons die nieuwsberichten terugbrengt tot maximaal 400 woorden, zodat de samenvatting altijd op het scherm van het toestel past. Summly verscheen eind 2011 in de webwinkel van Apple voor mobieltjes en tablets. Inmiddels is de app niet meer te downloaden.

Volgens D'Aloisio maakt Summly gebruik van een 'genetisch' en 'organisch' algoritme om precies de juiste elementen uit een nieuwsverhaal te pikken voor de beste samenvatting. Het zijn waarschijnlijk deze formules waarin Yahoo is geïnteresseerd.

D'Aloisio ontwierp Summly toen hij 15 jaar was. Op die leeftijd raakte hij in contact met het investeringsfonds van Li Ka-Shing, een miljardair uit Hong Kong die op een technologieblog over de app had gelezen. Andere investeerders zijn Wendi Murdoch (de vrouw van mediatycoon Rupert Murdoch), acteur Ashton Kutcher en Yoko Ono, de weduwe van muzikant John Lennon (The Beatles). Een andere bijzondere toeverlaat is de Britse humorist, acteur en internetorakel Stephen Fry. Die trad op in een promotiefilmpje dat op de website van Summly wordt vertoond.

De meeste jonge internetmiljonairs maken pas hun fortuin als ze de 20 zijn gepasseerd. Een van de uitzonderingen is een Groninger: Ben Woldring. Hij begon in 1998 met Bellen.com, waar consumenten beltarieven kunnen vergelijken. Woldring was toen 13 jaar.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden