Messen, latex en de gekste lui in de taxi

Tijdens het openingsweekend van het Amsterdamse jubeljaar 2013 bieden taxichauffeurs gratis ritjes, inclusief verhalen. 'Shoarma? Raampie open.'

AMSTERDAM - Tijdens zijn eerste nachtdienst, 25 jaar geleden, werd hij beroofd. Een 'gezellig' stel jongens en meisjes bedreigde hem ineens met een slagersmes. 'Dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten', zegt taxichauffeur Remi Kemperman. 'Daar doe je niks tegen.'


Dat de liberalisering van de taximarkt hem meer dan een kwart van zijn inkomen heeft gekost, is ook bepaald geen pretje. Reed hij vroeger voor 300 tot 400 gulden per dag, nu is dat vaak maar 80 euro, terwijl de prijzen omhoog zijn gegaan. Maar verder is dit toch een bijzonder leuk beroep, zegt de chauffeur.


Kemperman rijdt midden in de nacht gratis rondjes door de Amsterdamse binnenstad. Hij maakt deel uit van het feestprogramma '24H Amsterdam', waarmee de hoofdstad afgelopen weekeinde vierde dat 2013 een jubileumjaar is. De grachten zijn 400 jaar geleden uitgegraven en talloze instituties, waaronder het Concertgebouw en Artis, verheugen zich in een jubeljaar.


Het hele weekeinde zijn er attracties, zoals de gratis ritten van Kemperman en zijn collega Mario Ruig. Passagiers mogen de chauffeurs alles vragen over het taxivak en ze zullen de 'leukste, langste en vreemdste ritten met u delen', meldt de feestfolder.


Taxichauffeurs vervoeren de gekste lui, van stomdronken 13-jarige meisjes tot bekende Nederlanders en excentriek uitgedoste, 'bekkende' travestieten. De meeste passagiers zijn 'normaal'; zo'n 10 procent is bijzonder en nog eens 10 procent is 'akelig', zegt Ruig, die om 4 uur 's nachts met twee passagiers bij de Westertoren vertrekt. Nachtpassagiers stinken vaak naar alcohol, zweet, sigaretten, poppers ('net een snoepwinkel'), latex ('dat is het ergst') of shoarma ('raampie open').


Mario Ruig is een man van cijfers. Zo'n 70 procent van zijn tijd staat hij op klanten te wachten ('voor de liberalisering was dat maar 40 à 50 procent'). In de taxi's die bij de TCA-centrale zijn aangesloten laten elke dag gemiddeld 35 klanten hun telefoon liggen en '100 procent' van de jeugd zegt geen u of goeiemorgen meer. In de 16 jaar dat hij chauffeert, heeft Ruig drie keer problemen gehad, twee keer een passagier uit de auto gezet en één keer een traumachirurg vervoerd - 'waarvan er maar veertien zijn in Nederland' - die bovendien 'twee burn-outs en één hernia had doorstaan'. Van alle agressie in taxi's is 90 procent volgens Ruig de schuld van de chauffeur. En dat komt, natuurlijk, het meest voor bij die nieuwe jongens, de vrije rijders, die in het weekend vanuit Den Haag, Groningen en Rotterdam 'allemaal hier komen rijden omdat bij hunnie niks te verdienen valt'.


Mario Ruig en Remi Kemperman verwachten weinig van de gemeentelijke plicht dat vanaf 1 mei alle vrije rijders bij een TTO, een Toegelaten Taxiorganisatie, moeten zijn aangesloten. Daarmee verandert niks aan de verslechterde situatie, zegt Kemperman. Vrije rijders mogen vanaf die datum geen 'handopstekers' meer meenemen of op taxistandplaatsen staan, maar nog steeds 'belafspraken' rijden, waardoor je zult zien dat ze commissie gaan betalen aan restauranthouders en hotelportiers, die 'natuurlijk' wordt doorberekend aan de klant.


En breek deze chauffeurs de bek niet open over de boordcomputer die per 1 oktober in elke taxi moet zitten. Daardoor valt straks niet meer te sjoemelen met de Rij- en Rusttijdenwet. 'Maar hoe moet dat als je een lange rit met een klant hebt? Je kunt toch niet ineens stoppen omdat je een kwartier pauze moet nemen?' zegt Ruig. Hij weet dat taxibedrijf Met & Co met boordcomputers experimenteert, en daar binnen twee maanden 66 overtredingen voor forse bedragen werden geregistreerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zou erkennen dat dit niet werkbaar is, en om die reden zowel het boetebedrag hebben verlaagd als de helft van het aantal overtredingen hebben geschrapt. 'En het is nog geeneens oktober.'


De nachtritten voeren langs Theater Bellevue, waar de hele nacht wordt gefeest ter ere van het Amsterdamse jubeljaar, langs het Hiltonhotel waar op het dak kan worden geschaatst en rond het Marnixbad, waar de hele nacht gratis kan worden gezwommen. Zowel Ruig als Kemperman wijst erop dat je bijna geen Mercedes-taxi's meer in het straatbeeld ziet. Dat komt doordat je bij Mercedes vroeger makkelijk op afbetaling een wagen kon kopen, maar in deze moeilijke tijden vragen ze om een omzetgarantie. 'Je moet je boekjaren laten zien, je belastingopgaven tonen en een btw-aanbetaling doen', zegt Ruig. 'En daarom rijden jullie nu in deze fijne middenklasser.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden