NieuwsAutovrije wijk in Utrecht

Merwede in Utrecht wordt de eerste grote autovrije wijk van Nederland

Het moet de eerste grote (nagenoeg) autovrije wijk van Nederland worden: Merwede, aan het gelijknamige kanaal in Utrecht. Bewoners van de 10 duizend nieuwe huizen die er de komende vijftien jaar gaan verrijzen moeten, als ze al met de auto willen, vooral gebruik gaan maken van deelauto’s.

Charlotte Huisman
In de nieuwe wijk is er 0,3 parkeerplek per woning beschikbaar. De parkeerruimte is vooral bedoeld voor bezoekers. Beeld ORKA
In de nieuwe wijk is er 0,3 parkeerplek per woning beschikbaar. De parkeerruimte is vooral bedoeld voor bezoekers.Beeld ORKA

Met Amsterdam loopt Utrecht voorop om de auto terug te dringen, een trend die in veel steden gaande is. Donderdag zetten de gemeente, projectontwikkelaars en corporaties hun handtekening voor het experimentele en ambitieuze bouwproject. Op een plek die niet meteen op loopafstand ligt van het Centraal Station en de historische binnenstad: de industriezone aan het Merwedekanaal. Er is daar 0,3 parkeerplek per woning beschikbaar, vooral bedoeld voor bezoekers. Een dergelijk lage parkeernorm voor zo’n omvangrijk gebied buiten een stadscentrum is niet eerder vertoond.

Ook in andere opzichten is duurzaamheid het uitgangspunt. De wijk moet grotendeels in de eigen energie voorzien met de grootste ondergrondse warmte-koudeopslag van Nederland en drie hectare zonnepanelen op de daken. De overige dakruimte wordt voorzien van beplanting, en ook tussen de woonblokken is het groen. ‘Dit wordt een stadswijk voor de 21ste eeuw’, zegt wethouder Kees Diepeveen (GroenLinks). ‘We zetten in op groen, groen en groen. Daar hebben bewoners behoefte aan in een stad die steeds verder wordt verdicht.’

Omwonenden van omliggende wijken vrezen extra parkeeroverlast als gevolg van het weren van de auto in de nieuwe wijk. Beeld ORKA
Omwonenden van omliggende wijken vrezen extra parkeeroverlast als gevolg van het weren van de auto in de nieuwe wijk.Beeld ORKA

Wie hecht aan de eigen bolide voor de deur, kan beter elders een woning zoeken. De bedoeling is dat de bewoners zo min mogelijk gebruikmaken van de auto. En als ze dat wel doen, dan bij voorkeur met een deelauto uit een van de ‘mobiliteitshubs’ in het gebied. Honderden voertuigen moeten beschikbaar zijn, zodat niemand misgrijpt, belooft de wethouder. ‘Als bijvoorbeeld een bewoner die verloskundige is ’s avonds laat wordt opgeroepen, moet die meteen op weg kunnen.’

Omwonenden kritisch

Omwonenden van omliggende wijken zijn kritisch. Zij vrezen extra parkeeroverlast als gevolg van het weren van de auto in de nieuwe wijk. Het snel groeiende Utrecht wordt al steeds minder bereikbaar over de weg. Doet Utrecht niet te veel aan wensdenken, door zo veel nieuwe woningen toe te voegen in een relatief klein gebied, zonder op extra autogebruik te rekenen?

Wethouder Diepeveen vindt van niet. In de omliggende wijken wordt betaald parkeren ingevoerd om een waterbedeffect te voorkomen. ‘In andere recent opgeleverde nieuwbouw is bovendien al gebleken dat veel beschikbare parkeerruimte ongebruikt blijft. We zullen de vinger aan de pols houden of alles zo gaat functioneren zoals wij het hopen.’

Utrechtse woningzoekenden hebben het sowieso niet voor het uitkiezen, al helemaal in het minder dure segment. Volgens de wethouder kunnen ook mensen met een minder ruime beurs terecht in deze gemengde wijk, met 30 procent sociale huurwoningen, aanbod van koopwoningen tot 3 ton euro en middenhuur (tot 970 euro per maand).

Lees meer over duurzaam bouwen

Zij bouwen hun eigen duurzame stadswijk zoals nog nooit in Amsterdam is gedaan
In Amsterdam heeft een groep bewoners het heft in handen genomen: ze bouwen zelf hun eigen deel van een woonwijk. Duurzaam en goedkoop. Duizenden anderen moeten volgen. Gaat dat lukken?

Keuzevrijheid? Het is tijd voor een verplichte planmatige verduurzaming van Nederland
Nederland moet als rijk land zijn verantwoordelijkheid nemen bij verduurzaming van woningen, betoogt Rik Altena van DWA, een adviesbureau gericht op verduurzaming van de gebouwde omgeving.

Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen
Huizen moeten van het gas af en worden verduurzaamd is afgesproken in het klimaatakkoord. Daar komen subsidies voor. Maar geld is helemaal niet het grootste probleem, constateert Daphne van Paassen, een jaar nadat ze is begonnen met het verduurzamen van haar stadswoning uit 1895.

Het paddestoelvormige Triodos-kantoor in Zeist is een ode aan de natuur ★★★★☆
Volgens architect van het nieuwe Triodos-kantoor Thomas Rau zou duurzaam bouwen een pleonasme moeten zijn. Lees hier de recensie van de Volkskrant.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden