Merkel wil dat Duitsland Europees voorbeeld volgt in uitbannen dieselauto's: 'Enige juiste aanpak'

Duitsland moet het voorbeeld van andere Europese landen volgen in het uitbannen van dieselauto's. Dit zei bondskanselier Merkel maandag in een interview met het blad Super Illu. Het is voor het eerst dat ze erkent, na de uitstootfraude met dieselauto's, dat de dagen van dieselauto's naar alle waarschijnlijkheid zijn geteld op de Duitse snelweg.

De Volkswagen-stand op de autoshow van Parijs. Beeld Reuters

'Ik wil geen jaar noemen', zei Merkel over wanneer een ban moet ingaan. Ze noemde echter Franse en Britse plannen om in 2040 afscheid te nemen van diesels 'de enige juiste aanpak'.

Het lot van de Duitse automobielindustrie, de grootste exportsector van het land waarin 800 duizend mensen werken, is een belangrijk onderwerp geworden in de verkiezingen. De Duitsers gaan op 24 september naar de stembus. Politici verwijten de top van de industrie dat ze geen behoorlijk antwoord weten te vinden op het schandaal rond de sjoemelsoftware.

De diesels liggen onder vuur sinds de uitbraak van het schandaal rond Volkswagen twee jaar geleden, dat verboden software gebruikte om de auto's schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

De opmerking van Merkel komt bijna twee weken nadat Duitse autofabrikanten ermee instemden om vijf miljoen oudere dieselauto's te voorzien van nieuwe software om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden terug te dringen. Dit was de uitkomst van een bijeenkomst van overheden, vakbonden en autobouwers in Berlijn.

Hardere maatregelen

De maatregel betreft de aanpassing van software in dieselauto's gemaakt na 2009. Door de aanpassing moet de uitstoot van NOx met 25 tot 30 procent dalen, aldus de fabrikanten. De autofabrikanten hopen zo een dreigende ban op dieselauto's in diverse Duitse steden te hebben afgewend. 'We zijn altijd bereid om een constructieve dialoog aan te gaan', zei Merkel over de mogelijkheid van een tweede bijeenkomst met de autosector om hardere maatregelen te nemen.

De Britse minister van Milieu Michael Gove maakte in juli bekend dat Groot-Brittannië in 2040 stopt met de verkoop van diesel- en benzineauto's. In navolging van de Franse en Noorse regeringen wil Londen op termijn een einde gaan maken aan het gebruik van traditionele brandstoffen. Uitlaatgassen zouden jaarlijks bijdragen aan veertigduizend voortijdige sterfgevallen. Ook zorgen gezondheidsproblemen ervoor dat overheid en bedrijven miljarden mislopen door een lagere arbeidsproductiviteit.

Het aantal dieselvoertuigen op de Britse wegen is sinds 2000 van 3,2 naar maar liefst 10 miljoen gestegen, nadat Tony Blairs Labour-regering de dieselheffing sterk had verlaagd in de strijd tegen CO2-gassen. Men had niet zien aankomen dat de stikstofdioxide die dieselauto's uitstoten voor meer herseninfarcten, hartaanvallen en astmatische aandoeningen zorgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.