Merk zoekt merk

Merken zijn net mensen: ze proberen zich kost wat kost van elkaar te onderscheiden, maar ze zoeken elkaar ook graag op....

Elk groepje mensen heeft zijn eigen groepje merken. Iedereen weet dat een hoop mensen expres bepaalde merken kopen om bij een bepaalde groep te horen: een meisje op Prada-gympies belt niet mobiel met Dutchtone, maar met Ben. Andersom beoordelen mensen andere mensen aan de hand van de merken die ze gebruiken. Omdat merken nu eenmaal sterke associaties oproepen.

Bekende merken kunnen mensen ook letterlijk bij elkaar brengen. Dat is het idee achter de door reclamebureau Publicis opgezette internetsite voor contactadvertenties onder de naam Branddating (www.branddating.nl), die sinds Valentijnsdag in de lucht is. 'Branddating werkt net als alle contactadvertenties', aldus de handleiding. 'Met één verschil: je mag alleen merken gebruiken om jezelf te beschrijven'. Wie op zoek is en het als karakteromschrijving bij het merk de Volkskrant houdt, krijgt achttien mogelijke dates ofwel 'brandmaatjes' op zijn scherm. Voorbeeld: vrouw, 1964, Amsterdam, Alessi, Illy, Alfa Romeo, Philip Starck, Swatch, Nike, Lancome, Grolsch, Albert Heijn, Hajenius, Casa Fiesta, Ikea, Autovisie, Lu, B & O, de Volkskrant. Zij zoekt man, vanaf 1961, en vermeldt onder de subcategorie 'Ja graag' de merken New York, de Volkskrant, Hajenius, NRC, Nike, Isostar, bij 'Gaat wel' BMW, Casa Fiesta, Saab, bij 'Liever niet' Marlboro, Camel, We, en ten slotte bij 'No way' Opel, Aldi en C & A. Er is ook een iets minder nerveus type bij, een Ikea-, Volkswagen Golf-, Offley Port-, H & M-, M & M's- en Volkskrant-vrouw uit 1972 die, benadrukt ze, niks moet hebben van Mercedes- en Moet & Chandon-mannen.

En zo moeten sommige merken niks hebben van welk ander merk dan ook. Afgelopen woensdag adverteerde Saab Lease Nederland op pagina 5 van de Volkskrant met de slogan 'De Saab onder de leasemaatschappijen'. Niet erg origineel, want datzelfde doet Mercedes-Benz Leasing al jaren met 'de Mercedes-Benz onder de leasemaatschappijen'. Maar de bedoeling van Saab is duidelijk. Het komt arrogant over, maar wel zo authentiek. Zo zou je het ook in een contactadvertentie willen zien. Ik, Mona Brand, vrouw, 1964, Amsterdam, de Mona Brand onder de vrouwen, zoek man. Graag van eigen merk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden