Mentaliteitsles

Creatieve leiders, dat is wat de samenleving nu nodig heeft, aldus THNK. Deze nieuwe topopleiding leert mensen 'uit heel veel boxes te denken. '

JEROEN JUNTE

'How are we feeling today?' Met deze yell begint de dag op THNK, 'the Amsterdam school of creative leadership', die dit voorjaar de deuren opende. Het is eigenlijk geen vraag, maar eerder bondige peptalk. De ongeveer dertig studenten reageren energiek met geklap of een grommend 'yeah'. Natuurlijk. Straks begint hier de lezing van Werner Vogels, de vicepresident van de onlinewinkel Amazon.com die speciaal is ingevlogen. Het internationale gezelschap wacht gespannen in een kring.

Maar eerst worden de studenten in de juiste sfeer gebracht. 'Ga even diep in jezelf en vraag je af: waarom ben ik hier vandaag?', sommeert de docent. De stilte wordt alleen doorbroken door het gepiep van binnenkomende mailtjes op telefoons. Nog een keer diep ademhalen en na een luid 'let's go!' is THNK klaar voor de dag.

THNK Academy is de enige postacademische opleiding in creative leadership, zegt Bas Verhart, met Menno van Dijk de drijvende kracht achter THNK. 'We onderwijzen geen concrete vaardigheden als bedrijfseconomie of productontwerp maar een mentaliteit. Ondernemers leren hier hun creatieve vermogen aan te boren en ontwerpers of art directors leren leidinggeven.' Wat in de praktijk neerkomt op 'het aanscherpen van je intuïtie en leren openstaan voor onorthodoxe denkwijzen'. Heette dat nog niet zo heel lang geleden niet gewoon out of the box-denken? Verhart: 'Hier leer je uit heel veel boxes te denken. '

Uitstraling

De creatieve sector, leiderschap, intuïtie en dwarse denkers - het zijn termen die veel circuleren in media als BNR Nieuwsradio, maar ook het internationale The Economist. De modieuze uitstraling wordt versterkt door de naam THNK, die bedacht lijkt door een flitsend reclamebureau. De locatie is een monumentaal pand op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam met uitzicht op een park. 'Individuele sessies worden regelmatig lopend langs de vijver gehouden. Elke student krijgt een coach die hem gedurende de anderhalf jaar van de opleiding begeleidt in zijn persoonlijke groei.'

De ruimte is ingericht door ontwerpbureau Concrete, ook bekend van hippe horeca als de Supperclub en restaurant Mazzo. Van collegebanken en mensa's kan natuurlijk geen sprake zijn. Studenten maken zelf de lunch klaar en 's avonds is er een barkeeper. Creatieve geesten als Steve Jobs moeten zich hier ook thuis voelen, aldus Verhart, die ook aan de basis stond van het innovatiefestival PICNIC.

Mocht nu de indruk ontstaan dat THNK een zweverig instituut is, dan wil Verhart dat graag rechtzetten. 'Hoofd in de wolken en voeten op de grond, dat is ons motto.' Dus buigen de studenten zich in zogenoemde challenges over actuele praktijkvoorbeelden waarbij wordt samengewerkt met het bedrijfsleven.

'Met Vodafone onderzoeken we hoe mobiele data kunnen worden ingezet voor algemeen nut. Tegelijkertijd wringt dit met de privacy. De maatschappij wordt niet alleen steeds complexer maar verandert ook nog eens in een steeds hoger tempo. Dat vraagt om creatieve oplossingen.'

Voor het overbrengen van de benodigde vaardigheden is de creatieve wereldtop aangetrokken.

'Architecten en ontwerpers moeten voortdurend inspelen op veranderingen in de samenleving', zegt de internationaal succesvolle architect Ben van Berkel, die lid is van de THNK-faculteit. 'Het duurt soms vijf jaar van eerste ontwerp tot de uiteindelijk realisatie van een gebouw, dat vervolgens dertig, veertig jaar moet functioneren.' Daarbij zijn leiderschapskwaliteiten onmisbaar, aldus Van Berkel, die ook lesgeeft op Harvard.

'Als architect moet ik voortdurend opdrachtgevers, ingenieurs, de media en zelf mijn team overtuigen van mijn ideeën. Dat kan alleen door anderen te inspireren.'

Grote namen

De ambitie van THNK is groot. Naast Van Berkel zijn ook het voormalige hoofd Philips Design Stefano Marzano en ontwerper Marcel Wanders betrokken bij het curriculum. In het bestuur zitten NAi-directeur Ole Bouman en Renny Ramakers, directeur van ontwerpplatform Droog. 'Het zijn vooral deze namen die mij over de streep hebben getrokken', zegt Rupa Chaturvedi (36), die een ontwerpstudio heeft in San Francisco. 'Wanneer krijg ik nou de kans om met iemand als Stefano Marzano van gedachten te wisselen over de richting die ik op wil met mijn bedrijf?'

Het initiatief tot de oprichting van THNK werd genomen door de gemeente Amsterdam, die zich met een aansprekend topinstituut wil profileren als creatieve hotspot. De gemeente verschafte vervolgens het startkapitaal van 6 miljoen euro. Toch ontbreekt het aan een officiële accreditatie als masteropleiding. 'Dat krijg je als je in geen enkele mal past', relativeert Verhart. Een bedrijf betaalt 39.500 euro voor een studieplek. 'Maar voor een creatieve zelfstandige is dat de helft. Studenten uit ontwikkelingslanden gaan slechts 8.000 euro betalen.'

Studenten komen het eerste halfjaar zes keer per week bijeen; daarna volgt een jaar van intensieve loopbaanbegeleiding. De eerste lichting bestaat veelal uit dertigers en ze zijn behalve op hun ervaring - veelal in nieuwe media, creatieve industrie en non-profitsector - geselecteerd op ambitie, nieuwsgierigheid en maatschappelijke betrokkenheid. 'Een universitaire graad is geen must.' Ook Steve Jobs rondde nooit een universitaire opleiding af.

Leiderschap is in opmars als nieuwe studierichting. De Universiteit van Utrecht begon dit academisch jaar met de masteropleiding 'future leadership'. Dit excellentieprogramma, waarvoor streng wordt geselecteerd, richt zich op thema's als ethiek, innovatie en interdisciplinair denken. In 2008 startte ook al de Duisenberg School of Finance (DSF), een business school met de officiële masterstatus gericht op 'financial leadership'. De DSF is een unieke samenwerking tussen de UvA, de VU en de Erasmus Universiteit en financiële instanties.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden