'Mensen zijn zo bang voor intimiteit'

Hevig zoenend door de appelmoes glijden, naakt op het podium staan. Het hoort er allemaal bij voor cabaretières Ingrid Wender en Minou Bosua....

De Bloeiende Maagden laten alles van zichzelf zien. Letterlijk en figuurlijk. In hun nieuwste, alweer vierde voorstelling Lege Maag die vandaag in première gaat. 'We maken altijd voorstellingen over wat ons persoonlijk op dat moment bezighoudt', zeggen Ingrid Wender (1969) en Minou Bosua (1969) die samen het cabaretduo vormen. En in deze voorstelling hoort bij dat thema pornografie.

Rood pluche, pruiken en sexy jurkjes. In Lege Maag komt het allemaal voor. De twee actrices lijken op sommige momenten wel echte pornosterren. Ze raken elkaar volop en overal aan, dansen geil en maken de nodige kreun-geluiden.

Als klapper van de show glijden ze naakt en hevig zoenend door de yoghurt, vla en appelmoes. Al kan er zeker worden gelachen, cabaret is hun voorstelling niet te noemen.

Ze maken theater, vinden ze zelf.

'We wilden iets maken over hemel en aarde', vertelt Bosua. 'Over de hemelse eenheid waar we met z'n allen vandaan komen. Hier op aarde leven we daarvan afgescheiden. De mens kan die eenheid, zijn eigen ziel, niet meer ervaren. Wender: 'Wij mensen zijn zo bang voor intimiteit. Terwijl we dat wel zoeken. In onze voorstelling laten we zien hoe mens en ziel uit elkaar drijven en elkaar weer vinden.'

In Lege Maag speelt Bosua een engel die het mens-zijn aan den lijve wil ondervinden en speelt Wender een gastvrouw in een tv-programma. Zij heeft tot taak aan de wens van de engel tegemoet te komen. In een Big Brother-achtig televisieprogramma moeten beide personages samen meerdere porno-acts doen. Daardoor leert de presentratrice, die symbool staat voor de geremde mens, het hemelse ervaren en leert de engel juist remmingen te hebben.

Seks zien de Bloeiende Maagden als een weg van de aarde naar de hemel. Bosua: 'Dat is een staat van zijn die dicht bij de hemel in de buurt komt. Wat daar enigszins een afspiegeling van zou kunnen zijn.' 'En', zegt Wender, 'we kozen voor porno omdat dat tegelijkertijd de uiterste vorm is waarin de afscheiding tussen seks en liefde tot uitdrukking komt. We hebben bijna tot het einde toe met naaktpakken gerepeteerd, maar toen die een keer vies waren en we ineens echt naakt stonden, raakte dat onze eigen schaamte aan. 'Wow', dachten we, 'hier gaat het eigenlijk over.'

De Maagden schrijven alles zelf. Bij Lege Maag werkten ze eerst apart en voerden vervolgens een lange performance met hun eigen ideeën voor elkaar op. Voor het IKON programma Ikon Live maken ze wekelijks een korte sketch, juist in gezamenlijk overleg. Wender werkt vanuit het hoofd, de analyse, Bosua start vanuit beeld en muziek.

Al in maart traden de Bloeiende Maagden op met try-outs van devoorstelling Lege Maag. De première werd nog even uitgesteld omdat het stuk nog niet af was. Toen het wel klaar was, trad net de zomerstop in.

Wender vindt het juist fijn dat er lange tijd niets door de kranten over is geschreven. Daardoor heeft het publiek zonder vooroordelen naar het stuk kunnen kijken, zegt ze.

'Onze voorstellingen moet je ondergaan en dan analyseren waarom het je raakt. De mensen snappen niet altijd wat er allemaal gebeurt. Ze zijn geraakt en kunnen er niet van een afstand naar blijven kijken. En dat is precies wat we willen.'

Officieel is de voorstelling dus nu klaar, maar echt af is het eigenlijk nooit. Dat is eigen aan hun manier van werken. Als de actrices zichzelf ontwikkelen en daardoor nieuwe ideeën krijgen, passen ze het stuk aan.

Sinds het eerste optreden is er behoorlijk wat veranderd. In de eerste voorstellingen werd niet gepraat, nu wel heel veel, en op en gegeven moment hebben Wender en Bosua zelfs van rol gewisseld.

De heftigheid van hun stukken brengt soms heel wat op gang. Het publiek stapt vaak meteen na de voorstelling op hen af met hele open vragen, en ook zij zoeken bewust de dialoog met het publiek, zeggen Bosua en Wender. Hun vorige voorstelling Vergeef ze, ze weten niet wat ze doen werd door christelijk publiek en christelijke gemeenteraadsleden in Zwijndrecht bekritiseerd vanwege de bijbelse titel. '

Omdat ze voor de deur van het theater pamfletten uitdeelden en een petitie aanboden aan het publiek, hebben we ze gevraagd te komen kijken', vertelt Wender, 'toen bleek dat we eigenlijk over dezelfde dingen nadachten.

Hun volgende voorstelling, die Sinners zal heten, gaat over Jezus. Wender: 'Over het verschil tussen wat Hij heeft gezegd en hoe wij dat door de eeuwen heen hebben gehoord.'

Maar echt vastomlijnd is dat idee nog niet. Voorlopig zijn de Bloeiende Maagden nog niet uitgekeken op Lege maag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden