Nieuws Automatisering

Mensen nemen productie Boeing 777 weer over na tegenvallende robots

Vliegtuigbouwer Boeing kiest ervoor assemblagerobots die zwaar fysiek werk overnamen van mensen te vervangen door... mensen. Eind dit jaar moet de laatste mechanische vliegtuigbouwer de fabriek hebben verlaten.

De assemblagehal waar Boeing zijn 777-vliegtuigen in elkaar zet. Beeld Getty

Na alle verontrustende voorspellingen dat robots de komende jaren tientallen miljoenen banen van mensen gaan inpikken komen er geruststellende berichten uit Everett, niet ver van Seattle. In de fabriek waar Boeing zijn 777-vliegtuigen assembleert stuurt de Amerikaanse vliegtuigbouwer juist robots de laan uit.

De automatische machines die vier jaar geleden werden ingezet om rompdelen in elkaar te zetten blijken niet te voldoen. Ze worden weer vervangen door menselijke spierkracht.

Met veel bombarie introduceerde Boeing vier jaar geleden een automatisch systeem, dat de naam FAUB kreeg. De vliegtuigbouwer ontwierp twee robots die in tandem gaten boren in de romp en klinknagels aanbrengen. Dat tweede deel van de klus vroeg voorheen twee paar handen, een paar aan de buitenkant en een paar in de metalen sigaar waarin de passagiers komen te zitten. De ene werknemer hanteert aan de buitenzijde een zware elektrische hamer, de ander houdt de zogeheten sluitknop aan de binnenkant op zijn plaats.

De robots namen dit fysiek zware werk bij Boeing over. Ze rolden met eigen onderstellen autonoom over de fabrieksvloer in Everett. De robots gebruikten lasertechnologie om elk hetzelfde gat te vinden waarin de klinknagel moest, maar juist dat laatste bleek vaak mis te gaan. Daarom begon Boeing in de zomer stilletjes weer monteurs van vlees en bloed in te zetten en moeten de laatste FAUB-robots eind dit jaar de fabriek hebben verlaten.

Robots spuiten verf op een vleugelonderdeel. Beeld Getty

‘De oudere manier van werken’, meldde Boeing aan de krant The Seattle Times, ‘is bewezen betrouwbaarder en vergt minder handwerk en correcties dan robots’. Het bedrijf weet nog niet wat het gaat doen met de overbodig geworden machines.

Alsnog met de hand

De vliegtuigbouwer is niet de enige ondernemer die erachter komt dat robots niet zaligmakend zijn. Om zijn Model 3-wagens in elkaar te schroeven en te lassen gebruikt Tesla in zijn fabriek in Fremont (Californië) 160 robots. Sommige dragen namen naar personages uit de film- en stripserie The X-Men, zoals Xavier, Wolverine en Beast. 

Maar vorig jaar moest Tesla een tent oprichten naast de fabriek waar mensen een deel van de assemblage alsnog met de hand uitvoeren.

Begin dit jaar wees het eerste volledig geautomatiseerde hotel in Japan de helft van zijn 243 robots de deur omdat ze niet goed functioneerden. Zo bleken de robots in de kamers gesnurk op te vatten als een commando en maakten ze de hotelgasten ’s nachts herhaaldelijk wakker. De robot hadden het dreigende tekort aan personeel moeten verlichten dat volgend jaar bij de Olympische Spelen in Tokio dreigt.

Luddieten die in het debacle bij Boeing in Everett een overwinning van de mens op de machine zien moeten misschien niet te hard juichen. De robots blijven wel gaten boren in vliegtuigrompen. Menselijke monteurs blijven klinknagels aanbrengen, 60 duizend stuks in elke 777.

Trage robotservice
Een hotel dat volledig wordt gerund op technologie, dat is het idee van China’s grootste internetbedrijf Alibaba met Hotel Flyzoo in Hangzhou. Dus laat de robot maar een flesje water naar de kamer komen brengen. Helaas gaat dat wel enorm traag, merkte correspondent Leen Vervaeke.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden