‘Mensen hebben de plicht oplettend te zijn’

Het kunstwerk Voor de bijen van Frank Mandersloot in de Amsterdamse wijk Zeeburg werkt ongelukken in de hand...

amsterdam Wie vanaf de Czaar Peterstraat in de Amsterdamse wijk Zeeburg naar de tramhalte Rietlandpark wandelt, loopt zo tegen het kunstwerk Voor de bijen van Frank Mandersloot aan. Soms letterlijk, want twee weken terug liep een haastige voorbijganger een hoofdwond op, toen hij zich aan het werk stootte. Hij liep tegen een poot van één van de drie metershoge, opeengestapelde tafels met ingebouwde bijenkasten aan. De man werd met bebloed gelaat per ambulance afgevoerd.

De man is niet de enige die opknalde tegen de houten tafelpoot. De onderkant ervan hangt ruim anderhalve meter boven de grond en is in het donker minder goed zichtbaar. Vorige maand ontving stadsdeel Zeeburg al een brief van een ander slachtoffer.

Navraag leert dat in een naburig kantoorgebouw zeker zeven mensen met een blauw oog, builen of hoofdwonden hebben rondgelopen. Jeroen Prins, systeembeheerder bij Pink, is een van hen. Hij stootte zich toen hij vanuit de tram kwam en zijn blik even naar beneden richtte om zijn mobiele telefoon te pakken. Andere slachtoffers noemen slecht weer of schemering als oorzaken. ‘De mens kijkt van nature iets naar beneden’, verklaart Prins. ‘Daardoor bestaat de kans dat die poot net buiten je blikveld valt.’ De schade viel bij hem mee. Bij een bezoekje aan de eerste hulp bleken hechtingen niet nodig. Het kunstwerk ziet Prins nog steeds graag, maar liefst met wat aanpassingen. ‘Het staat daar op een mooie plek, maar die tafelpoten hangen net ongelukkig. Misschien moeten ze er maar dertig centimeter af zagen.’

Kunstenaar Frank Mandersloot voelt daar weinig voor. Hij wijst op de veiligheidsadviezen die zijn uitgebracht en de eigen verantwoordelijkheid van voorbijgangers. ‘Een openbaar kunstwerk moet natuurlijk veilig zijn, vandaar dat we met het stadsdeel en gehandicaptenorganisatie SGOA hebben overlegd. Het kunstwerk is veilig bevonden, maar dat ontslaat mensen niet van de plicht oplettend te zijn.’ Opvallend genoeg had het stadsdeel bij de installatie van het kunstwerk al rekening gehouden met potentiële hoofdstoters. Wethouder van Zeeburg Dennis Straat wijst erop dat er waarschuwingstegels gelegd zijn. Bovendien staan de tafels op een platform dat twee centimeter hoog is. Maar in de praktijk blijkt dat niet duidelijk genoeg afgebakend. Straat: ‘Het werk is voor slechtzienden veilig bevonden. Maar misschien kan het nog wat handiger en duidelijker worden aangegeven.’

Klachten over gevaarlijke kunst zijn volgens Jeroen Boomgaard, lector Kunst en Publieke Ruimte, een bekend fenomeen. ‘Simpelweg omdat het om iets gaat dat niet nuttig is’, zegt de aan UvA verbonden wetenschapper. De hoogleraar woont vlakbij Voor de bijen en ondervindt zelf geen problemen. ‘Volgens mij is het heel goed verlicht. Je moet wel heel dronken zijn om met je kop tegen de bijentafels op te lopen.’

Hoewel het stadsdeel een klachtbrief heeft ontvangen over het kunstwerk, was stadsdeelwethouder Straat zelf nog niet op de hoogte van de onvermoed gevaarlijke kanten van Voor de bijen. ‘Ik ga nog eens goed kijken naar de veiligheid rond de tafels’, verklaart hij. ‘Het leek me een incident, maar dit soort ongelukjes komt blijkbaar vaker voor. Reden genoeg om er even serieus naar te kijken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden