Menig kind in de knel op basisschool

Twee op de tien basisschoolleerlingen hebben extra hulp nodig. Het gaat om 320 duizend kinderen die moeilijk leren, dyslectisch zijn, adhd hebben of met gedragsproblemen kampen....

Van onze verslaggeefster Margreet vermeulen

Circa 100 duizend van hen zullen het vmbo niet kunnen halen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rekenkamer. Het budget dat de basisscholen van het ministerie krijgen, is erop gebaseerd dat 5 procent van de basisschoolleerlingen extra zorg nodig heeft. De Rekenkamer vindt dat een grove onderschatting van het probleem.

De basisscholen zelf hebben voor 20 procent van de kinderen een zorgplan opgesteld. Wegens gebrek aan geld worden plannen lang niet allemaal uitgevoerd.

De problemen zetten zich voort op het vmbo, waar de meeste van deze kinderen naartoe gaan. De leraren daar hebben geen ervaring met kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Bovendien is het onderwijs op het vmbo voor deze kinderen te theoretisch. 'De minister zou zich moeten bezinnen op de vraag of een diploma van een beroepsopleiding wel voor alle kinderen haalbaar is', aldus de Rekenkamer.

In een reactie op het rapport erkent minister Van der Hoeven van Onderwijs dat het vmbo te moeilijk is voor veel leerlingen. Er zijn inmiddels meerdere praktijkgerichte opleidingen in de maak voor leerlingen die moeilijk leren of een laag IQ hebben.

De Rekenkamer kraakt ook harde noten over de kwaliteit van de zorg die wél geboden wordt. Basisscholen kunnen meestal niet meer bieden dan bijles.

Vmbo-scholen hebben vaak helemaal geen inzicht in welke extra zorg hun leerlingen nodig hebben. En niemand weet wat het effect is van de 630 miljoen euro aan extra zorggelden die basis- en vmbo-scholen jaarlijks krijgen.

Vroeger gingen kinderen met leer-, opvoedings- en gedragsmoeilijkheden automatisch naar speciale scholen. Dat is niet meer zo. Alleen de zeer zware gevallen (circa 3 procent van de leerlingen) kunnen nog naar het speciaal onderwijs. De Rekenkamer zegt niet dat deze integratie is mislukt, maar er gaat wel heel erg veel mis.

De Rekenkamer vindt het bovendien schrijnend dat basisscholen een min of meer gefixeerd zorgbudget krijgen, terwijl het vmbo voor elke leerling met aantoonbare leerachterstanden, een laag IQ en/of sociaal-emotionele problemen extra geld krijgt. Mede daardoor groeit het aantal geïndiceerde probleemleerlingen in het vmbo razendsnel.

Van de 550 duizend vmbo-leerlingen hebben er inmiddels 110 duizend extra zorg in de vorm van kleinere klassen, bijles, afwijkende lesstof en of sociaal-emotionele hulp.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden