Meneer de Uil

'Ja, Meneer de Uil gaat het World Wide Web op, maar dat wil niet zeggen dat hij wordt verkocht aan de commercie....

Geert Dekker

'De site zal opbrengsten opleveren óf door de advertenties erop, óf door abonnementsgeld te vragen voor het bekijken van de filmpjes, en die opbrengsten worden verdeeld tussen Valkieser en ons. Zij krijgen iets meer dan wij, want zij plegen de investeringen. Wij bezitten de rechten en die blijven in ons bezit. Maar er is geen sprake van dat die rechten verkocht worden.

'Mijn vader, Loek de Levita, is samen met Thijs Chanowski eind jaren zestig begonnen met de Fabeltjeskrant. Later heeft hij het helemaal overgenomen. Met de Fabeltjeskrant op televisie is eigenlijk nooit echt verdiend.

'In het begin kostte het 4800 gulden om een filmpje te maken, inclusief de poppen, het betalen van de acteurs en de montage, en voor dat geld werd de aflevering ook verkocht aan de NTS.

'De verkoop aan andere landen was ook zelden lucratief, want er kwamen altijd forse kosten bij, met name voor nasynchronisatie. Uiteindelijk is Meneer de Uil in meer dan dertig landen uitgezonden geweest, maar buiten Nederland nooit langer dan een half jaar achter elkaar, 130 afleveringen.

'Goede inkomsten waren er wel uit de merchandising. Fabeltjeskrantbehang, Fabeltjeskrantpuzzeltjes, Fabeltjeskrantdrop en vooral Fabeltjeskrantboekjes. Meer dan 240 producten in totaal. Al met al heeft mijn vader daar wel een goed belegde boterham mee verdiend.

'Eigenlijk hoort geld helemaal niet bij Meneer de Uil. Die is met heel andere dingen bezig dan die laag bij de grondse, materiële zaken. De regel is ook dat Meneer de Uil zelf nooit wasmiddelen of iets dergelijks zou gaan aanprijzen. Het is toch een soort vaderfiguur. Hij straalt autoriteit uit en daar past geen reclame bij.

'In het Grote Dierenbos heeft geld ook nooit een rol gespeeld. Het was hooguit een ruilmaatschappij, maar ook dat mondde niet uit in een levendige handel. Ik geloof dat de ruil van een fles grenadine rood voor een handvol beukennoten de hardste deal uit de geschiedenis van de Fabeltjeskrant is geweest.

'Toen mijn vader een paar jaar geleden besloot dat hij wilde stoppen met de Fabeltjeskrant, is dit productiebedrijf een slapend bestaan gaan leiden. Met ingang van het nieuwe jaar blaas ik het echter weer nieuw leven in.

'Ik heb de laatste zeven jaar bij John de Mol gewerkt als drama-producent, nu wil en kan ik voor mezelf beginnen. De exploitatie van de rechten van de Fabeltjeskrant zal niet echt de hoofdmoot van mijn werk zijn, maar het spreekt me enorm aan dat wij dat kunnen blijven doen. Het is toch een stuk cultureel erfgoed van Nederland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden