De gids Het nieuwe eten

Melkschijfje, dat klinkt vies. Hoe smaakt het?

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Op het FOK!-forum, lelijk sinds 1999, werd onlangs truth to power gesproken. ‘Melkschijfje’, schreef de topic-opener, ‘wat is dat nou weer voor debiele naam?’ Ook Het Nieuwe Eten kan er niet omheen. Het product van het merk Kinder, bekend van de Surprise-eieren en mierzoete reepjes, klinkt vies. Alsof een fles Nutrilon onder de bank is gerold en pas na een paar weken wordt gevonden. Met daarin een melkschijfje, inderdaad. 

Het tussendoortje is niet nieuw, maar wordt nu door het Italiaanse moederbedrijf Ferrero weer onder de aandacht gebracht met een reclame. Daarin behoeden oplettende ouders hun ‘ravottende kinderen’ voor ongelukken. ‘Lekker, luchtig... en weer door!’, luidt de slogan, wat verwarrend is. Want als kinderen hun trek stillen door snel een mierzoet cakeje naar binnen te schuiven, dan blijft er alleen maar meer tijd over voor ongelukken. Eveneens verwarrend: de fitte helikopter-ouders die we in de reclame zien, zouden hun kinderen natuurlijk nooit een tussendoortje geven waar 28 gram vet en bijna 30 gram suiker in zit. 

Zoals dat gaat: de 3-jarige vond het melkschijfje ‘héérlijk’, het testpanel met dertigers wist er geen raad mee. ‘Zowel smaak als structuur zijn onbestemd’, zei iemand. Past prima bij die malle naam, eigenlijk. 

Cijfer: 5 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden