Melkert wijst toeslag op loon conducteurs af

De gemeente Amsterdam mag de 170 conducteurs die bij het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) werken geen toeslag geven op hun salaris. Dat heeft minister Melkert van Sociale Zaken dinsdag in de Tweede Kamer meegedeeld....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De ambtenarenbonden AbvaKabo en CFO boden maandag het gemeentebestuur aan tweeëneenhalf miljoen gulden bij te dragen aan de zeven miljoen die nodig zijn om de conducteurs een salaris volgens de GVB-cao te bieden. De gemeente ging hiermee niet akkoord en de onderhandelingen werden afgebroken. De wethouder voor personeel, G. ter Horst, liet daarop weten dat de 170 tramconducteurs per 1 januari ontslag zou worden aangezegd.

De bonden hebben na het mislukken van het overleg gezegd dat er opnieuw werkonderbrekingen gehouden zullen worden. Anders dan bij de eerdere stakingen wordt verwacht dat nu ook metro-personeel in Amsterdam mee zal staken op donderdag tijdens de ochtendspits. Maandagavond ontstonden er al wilde stakingsacties die tot gevolg hadden dat er om tien uur geen tram meer reed.

De conducteurs werken sinds twee jaar in het kader van een banenpoolregeling. Per 1 januari zouden zij een vaste aanstelling krijgen tegen betaling van 120 procent van het minimumloon uit de zogenoemde Melkert-gelden. De kaartcontroleurs en de bonden gaan daarmee niet akkoord, en eisen een vaste aanstelling in salarisschaal 3 van de cao voor het GVB-personeel. Dat houdt in dat de conducteurs per maand ongeveer vierhonderd gulden bruto meer zouden verdienen.

Wethouder Ter Horst wil echter niet verder gaan dan 120 procent van het minimumloon voor 38 uur. 'De enige mogelijk van structurele financiering bestaat uit de Melkert-gelden. Extra betaling tot op het niveau van salarisschaal 3 zou inhouden dat de Melkert-gelden vervallen en de gemeente het gehele salaris voor haar rekening moet nemen.

'De Melkert-gelden bieden verder de mogelijkheid het aantal conducteurs uit te breiden tot zevenhonderd. Hierdoor kan er binnen enkele jaren op praktisch alle trams een conducteur zijn.'

Ter Horst zegt niet te begrijpen waarom AbvaKabo en CFO zich zo star opstellen. Volgens haar gingen de bonden eerder wel akkoord met eenzelfde voorstel voor andere banenpoolers, zoals stads- en flatwachten.

Vandaag willen de bonden opnieuw met de gemeente rond de tafel gaan zitten. De D66-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad heeft voorgesteld het College van Arbeidszaken (CVA) te laten bemiddelen in het conflict. Beide partijen beraden zich op juridische stappen als het overleg van vandaag wederom op niets uitloopt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden