Meldlijn politie te vaak praktisch onbereikbaar

Medewerkers van politiemeldlijn 0900-8844 zijn overbelast. Het ziekteverzuim ligt met 14 procent ruim twee keer zo hoog als elders binnen de Nationale Politie. Acht van de tien zogenoemde regionale servicecentra (RSC) kampt met te weinig personeel. En alleen de telefooncentrale in de regio Oost-Nederland haalde in april de norm om 80 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden te beantwoorden.

null Beeld 0900-8844
Beeld 0900-8844

Burgers moeten echter steeds langer wachten bij 0900-8844, wordt geconstateerd in het rapport. 'De wachttijd loopt met regelmaat op tot 15 à 20 minuten, waardoor het aantal 'afhakers' toeneemt. Sommige burgers bellen vervolgens 112 en belasten hiermee onnodig dit noodnummer. De huidige situatie doet het imago, de reputatie en de meldings- en aangiftebereidheid geen goed.'

Aanvankelijk zei de woordvoerster van de Nationale Politie dit weekend het rapport waaruit het AD zaterdag citeerde niet te kennen. Later kwam het conceptrapport binnen de politie toch boven water, en erkende ze dat de wachttijden oplopen. 'Maar nog steeds wordt in meer dan de helft van de gevallen binnen 20 seconden de telefoon opgenomen', benadrukt de woordvoerster. 'De medewerkers van de regionale service centra doen hun werk zo goed mogelijk. Maar de omstandigheden zijn zwaar.'

Leerproces

Behalve onderbezetting en een hoog ziekteverzuim zijn er ict-problemen waardoor de computersystemen vastlopen, en wordt er ook een nieuwe werkwijze ingevoerd . 'Dat is een leerproces, dat kost tijd.'

Volgens het rapport, dat inmiddels ook in het bezit is van de Volkskrant, kampen de telefooncentra van de politie - waar zo'n duizend mensen werken - al jaren met problemen. Maar werd de 'grens van het maximale medio 2016 bereikt'. 'De huidige bezetting is momenteel ontoereikend om een gezond werkklimaat voor de medewerker en goede dienstverlening naar de burger te bieden.'

In het rapport 'Vitaal en Toekomstbestendig RSC' worden verschillende aanbevelingen gedaan om de situatie te verbeteren. Gebeurt er niets, waarschuwt het rapport, zullen de problemen verder toenemen. 'Totdat het echt een keer misgaat.'

Volgens Jan Struijs, voorzitter van politiebond NPB, slaat de 'moedeloosheid toe' bij politiemedewerkers. Hij kreeg afgelopen weekend tientallen mailtjes van politiemedewerkers die vinden dat het zo niet langer kan. 'Met de klachten van politiemensen wordt te weinig gedaan. Deze medewerkers vragen al jaren om betere arbeidsomstandigheden en scholing. Ze voelen zich een roepende in de woestijn.'

Gerrit van de Kamp van vakbond ACP herkent deze frustratie. 'Dit is niet zomaar een callcenter. Het is cruciaal onderdeel van de politieorganisatie. Hier vindt het eerste contact met de burger plaats, de informatie die binnenkomt kan het begin zijn van een opsporingsonderzoek.' Volgens hem moet inmiddels de vraag gesteld worden in hoeverre de korpsleiding goed geïnformeerd wordt vanuit de organisatie. 'Het ziekteverzuim is een al langer bekend probleem, het is het gevolg van veel dieperliggende problemen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden