Meisjesnaam telt niet mee voor de Postbank

Al dertig jaar bankiert Ans Hoogendoorn naar alle tevredenheid bij de Postbank. Na haar trouwen hield Hoogendoorn haar eigen naam....

Hoogendoorn ging weliswaar pragmatisch om met haar achternaam-beleid: 'Ik noemde me wel eens Ans Lohman om te voorkomen dat ik teveel moet uitleggen, maar ik voel me Ans Hoogendoorn, en niet Ans Lohman-Hoogendoorn.'

Daar denkt de Postbank echter anders over. Toen Hoogendoorn onlangs een nieuwe giropas ontving, prijkte daarop tot haar verrassing haar trouwnaam: Lohman-Hoogendoorn. 'Heb ik toestemming gegeven voor deze naamsverandering? Nee! Heb ik er om gevraagd? Natuurlijk niet.'

Hoogendoorn belt de klantenservice om de kwestie recht te zetten. Dat kán, maar makkelijk is anders. Volgens de bank is de nieuwe tenaamstelling al langere tijd beleid. De naam van de nieuwe pas is genomen van de en/of-rekening die beide echtelieden beheren.

Om dat te wijzigen kan Hoogendoorn twee wegen bewandelen: óf de en/of-rekening opzeggen en daarna de naamsverandering doorvoeren. Óf, met een ander formulier, de tenaamstelling op de en/of rekening wijzigen, en dat vervolgens ook doen op de eigen rekening.

Volgens een Postbank-woordvoerster is de tenaamstelling het gevolg van de manier waarop de bank de administratie voert: op naam en niet op nummer. 'Bij ons hebben klanten één naam.'

Hoeveel klachten er over het ongevraagde gebruik van de trouwnaam komen, valt niet zo 1-2-3 te achterhalen, zegt de woordvoerster. Kennelijk zijn het er niet veel, anders was er wel reden om nog eens naar de procedure te kijken, erkent de Postbank.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.