Meisjeslijn stuwt winst Lego omhoog

Lego, het speelgoedmerk dat al sinds 1932 vooral aanslaat bij jongetjes, heeft de winst en de omzet enorm opgevoerd door een lijn speciaal gericht op meisjes. De verkopen stegen vorig jaar met 25 procent, en dat kwam voor een belangrijk deel door de meiden die Lego Friends wilden hebben.

VAN ONZE VERSLAGGEVER GERARD REIJN

AMSTERDAM - Alleen al de kleuren zijn compleet anders. En echt niet alleen roze, bezweert de woordvoerder van het bedrijf. 'We onderzoeken heel goed wat onze klanten willen. We trekken zelfs bij gezinnen in om te zien hoe de kinderen leven, hoe ze spelen, hoe ze slapen. De meisjes vertelden ons dat ze andere kleuren willen. Roze natuurlijk, maar ook turquoise, paars, groen.'

Ook de poppetjes moesten anders, vonden de meiden. Die vierkantige poppetjes waarmee de jongens hun bouwsels bevolken, vonden de meiden niks. Dus werden er poppetjes gemaakt met natuurlijkere vormen. Ook Lego Friends draait om bouwen. 'Maar je bouwt andere dingen', zegt de woordvoerder. Een restaurant, een tuin, een manege, dat soort dingen.

Het was niet de eerste keer dat Lego probeer zijn bouwblokjes aan meisjes te slijten. Tot drie keer toe mislukte dat. 'Dat vonden we uiterst irritant. Nu is het wel gelukt, en hoe. We verkochten het dubbele van wat we hadden verwacht', aldus de woordvoerder.

De omzet was een kwart hoger dan in 2011 en kwam uit op omgerekend 3,1 miljard euro. Bijna een kwart daarvan is netto winst: 754 miljoen. De groei met 25 procent lijkt buitensporig, maar Lego groeit al vijf jaar achter elkaar meer dan 15 procent per jaar. Het marktaandeel van Lego in de Verenigde Staten is in vijf jaar gegroeid van 1,6 procent tot 7,9 procent, aldus Lego. Afgelopen jaar groeide zelfs de verkoop in Zuid-Europese landen nog.

De Friends-lijn was de meest verrassende, maar het beste verkoopt nog altijd Lego City, met zijn brandweerkazernes en politieauto's. Dan volgt Star Wars, dan de Ninjago-serie en dan de Friends-lijn. 'Maar het is niet eerder voorgekomen dat een nieuwe lijn meteen tot de best verkopende behoorde', aldus de woordvoerder.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden