'Meisjes moeten grenzen beter aangeven'

'Maak seks lekker duidelijk', zo heet de nieuwe voorlichtingscampagne van Soa Aids Nederland en Rutgers Nisso Groep die maandag is gelanceerd. De campagne moet jongeren weerbaar maken tegen ongewenst seksueel gedrag, zegt campagneleider Wijnand van der Werf (32).

Waarom deze campagne?


'Onderzoek wijst uit dat relatief veel jongeren worden gedwongen om iets te doen op seksueel gebied wat zij eigenlijk niet willen. Meisjes moeten duidelijker signalen afgeven over waar hun grenzen liggen. En jongens moeten die wensen respecteren.'


De campagne is specifiek gericht op laagopgeleiden. Waarom?


'Die jongeren, tussen de 12 en 18 jaar, zijn seksueel het actiefst. Bij hen gebeuren vaak dingen waar zij niet achter staan, bijvoorbeeld: tijdens het zoenen glijdt ineens een hand in de broek.'


Hoe ziet jullie campagne eruit?


'Er zijn posters waarop jongeren hun zogenoemde sekshandleiding laten zien. Zo zegt een jongen: 'Ik ben klaar voor meer, maar jij bent de baas.' Op een aparte Hyvespagina kan iedereen zijn eigen handleiding maken. Daarvoor moet je tien stellingen beantwoorden, zoals: zoen je op de eerste date? Flirt je voor de webcam? Voor de onlinegame hebben we tien situaties gefilmd waarin het verkeerd dreigt te gaan. Bijvoorbeeld: tijdens het chatten wil een meisje haar adres geven aan een onbekende jongen. De gamer kan dan ingrijpen als hij denkt dat dit fout kan aflopen.


'Wij richten ons ook op ouders en docenten. Zij krijgen praktische tips aangereikt over hoe zij kunnen handelen in bepaalde situaties.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden