Mei in cijfers: Douwe Bob, Sylvana, Giro en Verstappen

Het moeizame eindexamen Nederlands, 'dwaalgeest Sylvana' en een interview met Marianne Zwagerman hebben in ieder geval één ding gemeen: ze deden het de afgelopen maanden goed onder digitale lezers.

Om het succes van een artikel te meten, kan je naar verschillende cijfers kijken. Van oudsher wordt hierbij simpelweg de statistiek 'meest gelezen' gepakt. Eigenlijk is die term misleidend, want dit cijfer zegt natuurlijk niets over hoe vaak een artikel daadwerkelijk gelézen is. Wat zegt het wel? Hoe vaak een artikel is aangeklikt. Of mensen daarna gelijk weer weg zijn, doet er dan niet toe.

Interessanter is om te kijken naar wat in het Engelse mediajargon 'engagement' heet. Ofwel: betrokkenheid. Wat doen mensen met het artikel? Lezen ze het helemaal uit? Delen ze het? Wij kijken deze keer welke van onze zogenoemde plusartikelen leiden tot een registratie. Blijkbaar is een artikel zo de moeite waard dat niet-ingelogde lezers denken: ik wil méér! Althans, dat is de theorie.

Met afstand het succesvolste artikel in deze lijst is de oproep aan onze lezers om het examen Nederlands lekker zelf te doen.

De toptien:

1. Examens Nederlands: probeer het lekker zelf
2. Zo gaan Nederlandse theaters om met artiesten
3. Dwaalgeest Sylvana (column J.P. Geelen)
4. Ik snap dat ik zo'n beeldschoon meisje niet opwind (in de rubriek Lust & Liefde van Volkskrant Magazine)
5. De laatste beklimming van Eric Arnold
6. Zijn neus moest geamputeerd worden (andermaal Lust & Liefde)
7. Ex-neonazi en ex-jihadist zoeken samen de nuance
8. Het herzenloze twittertuig heeft Sylvana de politiek in gejaagd (column Bert Wagendorp)
9. 'De orgies en de cocaïne zijn ingeruild voor spinaziesap, water en een masseuse' (interview met Douwe Bob)
10. Leuk om in hun huisjes te kijken (Rutte bezoekt vluchtelingenkamp)

Blendle

Een andere interessante statistiek is die van Blendle. Voor welke artikelen zijn mensen bereid keihard de portemonnee te trekken? De topvijf wordt aangevoerd door het interview van Menno van Dongen met Marianne Zwagerman:

1. Keihard en onderuit (interview Marianne Zwagerman)
2. Pauze nemen, maar dan effectief
3. Nu pas zie ik dat ik privileges heb als wit mens (column Asha ten Broeke)
4. Met een vieze luier buiten in de regen
5. Grof grappig (profiel Hans Teeuwen)

Clickhits voor de mensen

En, ok, voor de liefhebber dan toch een lijst met de clickhits. Hier hebben we al onze zogenoemde slowblogs (Sportblog, Techblog, Cultuurblog, Brexit-blog, USA16-blog) uitgefilterd, omdat dit blogs zijn die sowieso al heel veel bezoek trekken vanwege het feit dat ze permanent zijn. Ook hier staat een artikel over de eindexamens (een opiniestuk) bovenaan, met dank aan Facebook. Opvallend is verder de overwegend lichte toon van de artikelen: veel sport en songfestival. En de satire van De Speld over hét onderwerp dat de Nederlandse media nog altijd beheerst: Sylvana Simons.

1. Eindexamen om je diep voor te schamen
2. Max Verstappen wint Formule 1-race: 'Ongelooflijke ervaring'
3. Dit schrijven buitenlandse media over Douwe Bob
4. De Speld: Sylvana Simons rekent af met eigen geloofwaardigheid
5. Liveblog Songfestival
6. Douwe Bob teleurgesteld over magere elfde plaats, Oekraïne wint Songfestival
7. Passagiersvliegtuig Egyptair verdwijnt van radar
8. Liveblog EgyptAir
9.Liveblog Giro d'Italia - Kruijswijk na zware valpartij op achterstand in klassement
10. Waarom kun je het onderste puntje van een ijshoorntje beter niet opeten?

Andere dingen

En tot slot: deze video over Syrische vluchtelingenkinderen werd de afgelopen maanden het meest bekeken, terwijl van onze speciale producties (terug te vinden op Kijk Verder) de Songfestivalbingo het populairst was. Het verhaal Waarom Maria Zweeg kreeg ondertussen een tweede leven. Indrukwekkender nog dan de hoeveelheid lezers was hier de gemiddelde leestijd: ruim 18 minuten. Dat is lang, heel lang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden