Megacontract voor reclame op Twitter

AMSTERDAM - Twitter heeft het grootste reclamecontract uit zijn 7-jarig bestaan binnengehaald. De overeenkomst met Starcom MediaVest Group (SMG), een Amerikaans bureau dat advertentieruimte inkoopt voor grote klanten, strekt zich over enkele jaren uit en is enkele honderden miljoenen euro's waard.


SMG wil vooral adverteren rond televisieprogramma's. Onderzoek heeft uitgewezen dat tv-kijkers vaak tijdens een programma op hun laptop, tablet of mobieltje over de uitzending twitteren. 'De reclamebranche heeft een verkeerde focus gehad, met een keuze tussen televisie en Twitter', verklaarde Twitter-directeur Adam Bain dinsdag in de krant Financial Times. 'Dat zien wij anders. Twitter is een brug.'


Onder de klanten van SMG bevinden zich grote adverteerders als Procter & Gamble, Walmart, Microsoft en CocaCola. Dankzij het contract krijgen zij prominente advertentieruimte op Twitter, maar ook toegang tot onderzoeken en marktgegevens. Ook mogen ze nieuwe producten van Twitter uitproberen, zoals instantpeilingen onder Twittergebruikers tussen de berichten door.


Twitter telt zo'n 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Elke dag worden er gemiddeld 400 miljoen berichten van maximaal 140 tekens verzonden.


In januari schatte marktonderzoeker eMarketer de reclameomzet van Twitter over 2012 op 289 miljoen dollar. Dit jaar zou dat bedrag verdubbelen en voor 2014 wordt een omzet verwacht die de 1 miljard dollar benadert (766 miljoen euro). In deze ramingen is de opbrengst van de deal met SMG nog niet verrekend.


Het Californische bedrijf zoekt al lange tijd naar middelen om munt te slaan uit zijn populariteit. Reclame is een voor de hand liggende inkomstenbron, maar Twitter wil ook voorkomen dat advertenties gebruikers wegjagen.


Vorige week maakte Twitter bekend dat het software heeft ontwikkeld waarmee adverteerders de inhoud van tweets kunnen analyseren om gebruikers met gerichte reclame te bestoken. Tot nu toe kon Twitter de interesses van een gebruiker alleen aflezen aan de microblogs die hij of zij volgt.


Met het nieuwe gereedschap kan een popgroep een advertentie voor een concert in Amsterdam tonen op de blogs van gebruikers in Amsterdam die over de band hebben getwitterd. Volgens productmanager Kevin Weil klikken gebruikers in sommige gevallen op 11 van de 100 advertenties die hun worden voorgeschoteld.


Een andere inkomstenbron is vorige week geïntroduceerd. Een nieuwe app, #music, laat bezoekers muziek zoeken die ze leuk vinden en over liedjes twitteren op muziekdiensten als iTunes, Spotify en Rdio. De app toont korte clips en links naar webwinkels waar het hele nummer te koop is, waarvoor het commissie krijgt. De dienst werkt in de VS, Canada, Groot-Brittannië, Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden