Nieuws Uber

Megabeursgang: zwaar verliesgevend Uber start met ‘lage prijs’ op de beurs

Taxi-appbedrijf Uber gaat vrijdag naar de beurs in New York en heeft de prijs van de aandelen daarbij vastgesteld op 45 dollar, zo laat de onderneming weten. Dat is aan de onderkant van de bandbreedte van 44-50 dollar die Uber eerder had aangekondigd. Het in San Francisco gevestigde bedrijf zal bij de beursgang 82,4 miljard dollar waard zijn.

Beveiligers bij het hoofdkantoor van Uber. Beeld Getty Images

Hoewel ook dat laatste minder is dan de gehoopte waarde van 100 miljard dollar, gaat het nog altijd om een van de grootste beursgangen van een Amerikaans technologiebedrijf ooit.

Nieuwe projecten

Uber hoopt met de gestelde prijs van 45 dollar per aandeel een bedrag van 8,1 miljard dollar binnen te halen. Daarmee wil het bedrijf onder meer expanderen naar nieuwe markten en kostbare nieuwe projecten zoals de bestuurderloze auto en maaltijdbezorging financieren.

De prijs van de aandelen is lager omdat Uber er zeker van wil zijn dat het een sterke start maakt bij zijn beursdebuut. De recente beursgang van concurrent Lyft werkt daarbij niet al te hoopgevend. Na een sterk begin zakte het aandeel flink in en sloot donderdag 23 procent lager dan de uitgiftekoers van 72 dollar in april.

Daarbij is Uber vooralsnog zwaar verliesgevend. Vorig jaar leed het bedrijf ruim 3 miljard dollar verlies, waarmee het operationele verlies over de laatste drie jaar op zo'n 9 miljard dollar kwam. Het bedrijf geeft toe dat het nog jaren kan duren eer Uber geld op gaat brengen.

Overleven als Uberchauffeur

‘Swipen klikken, rijden. Swipen klikken, rijden. Na twee dagen autorijden is dit mijn ritme: ik zit onderuitgezakt, als een dode vis, in mijn Mercedes Citan en rijd mijn telefoon achterna. Mijn aandacht verscherpt alleen nog als de Uber Driver-app oplicht.’ Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot Uberchauffeur en reed vijf maanden voor het omstreden bedrijf.

Uber zou de doorstroming in de stad enorm verbeteren, maar het tegendeel blijkt waar

Taxidiensten als Uber en Lyft leiden niet tot minder files en vertraging in de stad, maar juist tot meer. Anders dan deze platformdiensten beweren, is sinds hun introductie het aantal gereden autokilometers in steden als San Francisco en New York gestegen, en daarmee de vertraging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.