Meesterlijk epos

Het is een moeizame verhouding, die tussen een van de grootste levende filmregisseurs en het gezelschap dat jaarlijks de Oscars verdeelt. Martin Scorsese en zijn films werden vaak genomineerd, maar hadden in 2003 nog nooit gezegevierd. Misschien omdat Martin Scorsese altijd een New Yorker is gebleven en Hollywood slechts als werkplek beschouwt. Misschien ook omdat zijn films bijna altijd zo hard, rauw en cynisch zijn dat het Academy-genootschap, vooral bestaande uit dames en heren op leeftijd, er toch weer telkens te zeer van schrikt.


In 2003 zou dat veranderen. Gangs of New York, Scorsese's grootse, meesterlijke en extreem gewelddadige epos over de bende-oorlogen in het midden van de 19de eeuw in New York, ging met tien nominaties de uitreiking in, waaronder die in de belangrijkste categorieën. Maar het werd weer niks. Geen enkele nominatie werd verzilverd. Vier jaar later zou Scorsese pas de ban breken: voor zijn, ook weer keiharde, misdaaddrama The Departed, kreeg hij de regie-Oscar.


En dat terwijl Gangs of New York toch echt wel een heel goede film is. Scorsese hangt zijn geschiedenisles op aan een lastige driehoeksverhouding tussen de personages van hoofdrolspelers Cameron Diaz, Leonardo Di Caprio en Daniel Day-Lewis. Dat is niet het sterkste punt van de film, al is Day-Lewis weer huiveringwekkend intens als boosaardige bendeleider. Wel het sterkste punt van de film is de manier waarop Scorsese de historische New Yorkse episode tekent, halverwege de 19de eeuw, toen honderdduizenden Ierse immigranten de stad overspoelden en de Engelsen, Nederlanders en Duitsers hun posities in gevaar zagen komen. Tientallen bendes en corrupte politie- en brandweerkorpsen bevochten elkaar op leven en dood. Het leidt tot machtig mooi gefilmde massascènes, weergaloos gemonteerd door Scorsese's vaste editor Thelma Schoonmaker.


Disclaimer: ongeschikt voor gevoelige zielen en magen, want bloederiger ging het er in een mainstreamfilm niet vaak aan toe.


Gangs of New York (Martin Scorsese, 2002) RTL 7, 22.00-01.10 uur.


The Deep

(Peter Yates, 1977) Fijne retro-actie-film annex psychologisch drama die - zo gaan die dingen nu eenmaal - vooral geschiedenis schreef door de natte-


T-shirtfoto van Jacqueline Bisset. Het was twee jaar na Jaws toen de Brit Peter Yates met deze film zijn naam vestigde in Hollywood. Het is, net als Jaws, een verfilming van een verhaal van Peter Benchley dat zich op en rond de zee afspeelt. Robert Shaw (inderdaad, die dronkelap uit Jaws), Jacqueline Bisset, Nick Nolte, Louis Gossett Jr. en Eli Wallach gaan een onderhoudende strijd aan om een schat die verborgen ligt bij de Bermudadriehoek. Gedateerd, maar onverminderd fijn om naar te kijken.


RTL 8, 20.30-23.05 uur.


Simon

(Eddy Terstall, 2004) Grootste succes van de onvermoeibare lowbudgetfilmer Eddy Terstall is een soepel gemaakte, smaakvolle tranentrekker die tussen de regels door ook nog een boodschapje over vrijheid, gelijkheid en waardigheid verkondigt. Hasjdealer Simon (Cees Geel) is een simpele ziel die houdt van voetbal en lekkere wijven. Maar als hij op een dag letterlijk tegen ras-homo Kamiel opbotst, ontstaat er een vriendschap waaraan hij in de moeilijkste fase van zijn leven veel zal blijken te hebben.


Nederland 3, 22.20-00.10 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden