Meesterkrakers doen het met een Mini

De samenstelling van misdadigersbendes in actiefilms volgt meestal een vast patroon, dat door The Italian Job weer eens wordt hergebruikt....

Dit herkenbare gezelschap moet in The Italian Job, los gemodelleerd naar de gelijknamige Britse actiefilm uit 1969, wraak nemen op een schurk die hen van een fortuin heeft beroofd. Met dat doel worden later nog drie extra leden aan het team toegevoegd: drie exemplaren van het nieuwe model van de Mini Cooper.

Deze Mini is, volgens het begeleidende publiciteitsmateriaal, bekroond als 'Noord-Amerikaanse auto van het jaar 2003' en zelfs een volwaardig personage. En zoals sommige grote sterren meer invloed op de totstandkoming van een film hebben dan regisseurs of producenten, zo heeft de Mini zijn stempel gedrukt op het scenario en het uiterlijk van The Italian Job.

De kluis die de meesterdieven willen kraken bevindt zich in eerste instantie aan het eind van een smalle gang. De buit bestaat uit honderden kilo's aan goudstaven en kan alleen per auto worden vervoerd. Maar welk model is smal en wendbaar genoeg om in de buurt te komen? De vraag blijft niet lang onbeantwoord.

Omdat de film grotendeels een autoreclame is, staat ook de stijl vast. Nieuwe wagens horen te glimmen, dus straalt The Italian Job in felle kleuren. Of er nu door metrotunnels wordt gereden, of een race wordt gehouden langs het vastzittende verkeer in het centrum van Los Angeles, altijd behouden de Mini's hun aantrekkelijke glans.

De overbekende formules die worden aangewend, en de schaamteloze manier waarop product placement in The Italian Job alle andere aspecten van het filmmaken overheerst, zorgen ervoor dat de actiefilm nauwelijks een verrassend moment kent. Maar regisseur F. Gary Gray, van wie vorige week het zwakke A Man Apart uitkwam, weet er wel vakkundig amusement van te maken. Soepel, vlot, en beduidend beter dan de films over het volkswagentje Herbie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden