Meeste slopers afgesneden van toevoer auto's

Particulieren die hun oude auto willen afdanken, kunnen hem vanaf 1 april niet meer kwijt bij twee van de drie bestaande autosloperijen....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Een groot deel van de autoslopers dreigt een belangrijk deel van hun inkomsten te verliezen. Het probleem is ontstaan doordat de motorrijtuigenbelasting is omgezet in een houderschapsbelasting, waardoor vanaf april het bezit van een kentekenbewijs en niet het gebruik van een auto door de fiscus wordt belast.

Een vrijwaringsbewijs van de wegenbelasting voor een auto die gesloopt moet worden, kan volgens de nieuwe Wegenverkeerswet alleen gegeven worden door erkende autosloopbedrijven. De erkenning wordt afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Op dit moment zijn slechts 255 van de ongeveer 800 sloopbedrijven erkend.

Niet-erkende sloopbedrijven kunnen geen officieel vrijwaringsbewijs afgeven. Ze kunnen een ingenomen kentekenbewijs ook niet indienen bij de RDW om het voertuig officiëel 'uit het verkeer' te laten nemen. Het inkopen van sloopauto's wordt voor hen daardoor onmogelijk.

Honderden autosloopbedrijven wachten op dit moment op een erkenning van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die wordt alleen afgegeven aan sloopbedrijven die nu al bij de RDW geregistreerd zijn als autosloopbedrijf, en die bovendien beschikken over de benodigde milieuvergunningen van gemeente en provincie.

Sloopbedrijven klagen over de omslachtige en tijdrovende aanvraagprocedure. Veel slopers zijn uit onwetendheid ook te laat begonnen met de procedure. 'Wij zijn niet zo geschoold', zegt een Haagse autosloper. 'Ik dacht, het loopt wel los, maar nu blijkt juist dat het vastloopt.'

De RDW heeft alle in aanmerking komende sloopbedrijven vorig jaar aangeschreven en via een publiciteitscampagne de branche geprobeerd over te halen een erkenning aan te vragen. 'Bij de garagebedrijven ging het goed, maar tot onze verrassing ging het mis bij de sloopbedrijven', zegt een woordvoerster van de RDW. 'Ze zijn moeilijk te bereiken.'

De rijksdienst hanteert tot 1 april een overgangsregeling, waarbij niet-erkende sloopbedrijven toch in staat worden gesteld wrakken via de officiële weg uit het verkeer te nemen.

De minder geschoolde autosloper wordt bovendien door andere ontwikkelingen bedreigd. Grote sloopbedrijven kopen steeds vaker goedkope autowrakken in het buitenland, waardoor een omslachtige administratie wordt vermeden. Deze bedrijven zien hun marktaandeel op de tweedehands markt voor onderdelen groeien.

Daarnaast krijgen steeds meer geavanceerde autosloopbedrijven een premie per gesloopt wrak van 210 gulden. Het betreft tot nu toe zeventig sloopbedrijven die op milieuvriendelijke wijze wrakken demonteren. Deze bedrijven hebben een certificaat van Auto Recycling Nederland.

De premie is afkomstig uit een 'statiegeld' van 250 gulden. Dit bedrag komt bovenop op de belasting die iedere koper van een nieuwe auto moet betalen. Volgens Auto Recycling Nederland, dat de premie dient uit te betalen, vragen steeds meer sloopbedrijven een certificaat aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.