Meest gelezen boek blijft bestaan

Hoewel het er even op leek, heeft de Telefoongids zijn langste tijd nog niet gehad. Na een actie van media-expert Alexander Klöpping sprak een Kamermeerderheid zich gisteren uit tegen het ongevraagd verspreiden van de ooit zo populaire bundeling van telefoonnummers. Maar de Telefoongids liet gisteravond weten dat het bedrijf gewoon doorgaat met ongevraagd bezorgen.

AMSTERDAM - Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat 85 procent van de consumenten de gids wil blijven ontvangen, zegt de Telefoongids. Mede daarom gaat het bedrijf door met de huidige verspreidingsvorm, zolang het 'bedrijfseconomisch rendabel blijft'.


De Telefoongids moet beschikbaar blijven voor mensen die daarom vragen, vindt het PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam. 'Maar ik denk dat het idee dat je elk jaar zo'n dik pak papier bij mensen door de bus drukt achterhaald is', zegt hij. 'Dat is zonde, want het is een enorme verspilling als zo'n ding meteen in de prullenbak verdwijnt. En het is ook niet netjes.'


Van Dam reageert op uitlatingen van blogger en mediadeskundige Alexander Klöpping, die twee weken geleden een protest begon tegen het ongevraagd bezorgen van telefoongidsen. Volgens Klöpping ergeren hij en veel anderen zich aan de gids, waardoor deze vaak onmiddellijk de prullenbak ingaat, schrijft hij op zijn weblog.


De blogger pleit voor het invoeren van een zogenaamd 'opt-in'-systeem, waarbij alleen mensen die de gids zelf aanvragen deze krijgen toegezonden. Om de Telefoongids te bewegen een dergelijk systeem in te voeren registreerde hij de domeinnaam 'sterftelefoongidssterf.nl', waarmee hij bezoekers doorschakelt naar de opzegpagina van De Telefoongids.


Van Dam en collega-Kamerleden laten weten heil te zien in zo'n 'opt-in'-systeem. 'Ik vind dat je je vinger moet opsteken als je de gids wél wilt, en niet als je deze niét wilt', aldus Kees Verhoeven (D66). Toch is het belangrijk dat de papieren gids blijft bestaan, vindt hij, aangezien niet iedereen in Nederland de nummers online kan opzoeken.


De Telefoongids wijst erop dat het bedrijf door de Telecomwet wordt verplicht telefoonnummers via print en online media beschikbaar te stellen en dus niet anders kan dan de gidsen ongevraagd te versturen. Consumenten die de gids niet willen ontvangen, kunnen zich via verschillende kanalen afmelden.


Van Dam en Verhoeven zeggen dat de wet voorschrijft dat telefoonlijsten beschikbaar moeten zijn. 'Dat ze verspreid moeten worden staat niet in de wet', aldus Van Dam. 'De lijsten moeten beschikbaar zijn. En daarvoor is internet goed genoeg.'


Hoewel steeds meer mensen telefoonnummers via internet opzoeken, is de papieren uitgave volgens de Telefoongids nog steeds het meest gelezen boek van Nederland. Jaarlijks ontvangen zo'n 7 miljoen huishoudens en 650 duizend bedrijven een papieren gids, die in 45 regionale versies verschijnt. Ongeveer 3 miljoen van hen gebruiken het boekwerk maandelijks, stelt het bedrijf op basis van een onderzoek van TNS NIPO.


De Telefoongids is bijna zo oud als het Nederlandse telefoonnetwerk zelf. De eerste papieren bundeling van telefoonnummers verscheen in 1884, ongeveer acht jaar nadat Alexander Graham Bell de telefoon uitvond. Deze uitgave bevatte nummers uit Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Groningen en Utrecht, de vijf steden waar op dat moment een telefoonnet was.


Met de groei van het telefonienetwerk ontwikkelde ook de Telefoongids zich. In 1915 werd voor het eerst een versie uitgegeven waarin alle Nederlandse nummers waren gebundeld. In de jaren zestig verscheen voor het eerst ook een Gele Gids, met contactgegevens van bedrijven. Deze gids, die overigens van een andere eigenaar was dan de Telefoongids, werd kort daarna omgedoopt tot de Gouden Gids. De huidige Telefoongids ontstond in 2009, toen de eigenaar European Directories de Gouden Gids overnam en de twee samenvoegde.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden