Meeslepend duet met piepschuimen engel

Ze kunnen toveren met piepschuim. Zodra Ulrike Quade en Eduardo de Paiva Souza hun lijf gedeeltelijk in het soepele materiaal steken, is daar opeens een danspartner van vlees en bloed....

Mirjam van der Linden

De twee spelers, die eerder verrasten met voorstellingen over en naar Frida Kahlo (Dead Orange Walk) en Toon Tellegen (Two Old Ladies), dansen ieder een solo. Met een pop, dus eigenlijk een duet. Quade heeft in Nude Vol.2 een moddervette reus tegenover zich, De Paiva Souza in Angel een gevallen engel, een standbeeldje ( arm is afgebroken) dat niet zo 'koudmarmerig' blijkt als het oogt.

In Quade's hallucinatie, ze is bevangen door kou en sneeuw, kan alles van vorm veranderen. Nude Vol.2 gaat over transformatie en is behoorlijk abstract.

Steeds iets anders neergelegd is de pop nu eens een aandoenlijk dikke man, dan weer een lompe hoop vlees, een glooiend heuvellandschap of een object waar je tlbuizen in kunt steken. Soms is hij een beschermende warme deken, dan weer een massieve bedreiging. Helaas werkt Quade hun emotionele band niet echt uit, waardoor het geheel zeer afstandelijk blijft.

In Angel daarentegen gooit De Paiva Souza alle remmen los. Deze 'zwerver' banjert, raast en tiert door hopen herfstbladeren en lege bierflesjes. Waarschijnlijk op zoek naar gezelschap, geborgenheid, liefde. De engel beschermt hem en langzaam ontdooit deze wilde, eenzame man. Het is ontroerend en meeslepend theater.

Niet ontroerend, maar als vorm interessant is first to THE RIGHT SECOND to the left van Neel Verdoorn, voormalig Djazzexdanseres en bewonderaar van de repetitieve, minimalistische Krisztina de Chl.

Vijf powerladies in rode jurkjes Eva Maria Christ, Ingetje Wielenga, Yana Holle, Henna Lee en Diah Ayu Ariyati razen voort. Opgekropte energie spat van gebalde vuisten en molenwiekende armen. Hun incidentele ontmoetingen zijn vluchtig.

In het eerste deel schuiven billboards met foto's (Maaike Engels) over het toneel. De borden bepalen zo de ruimte-indeling en de choreografie. Het idee achter dit principe is echter weinig dwingend, waardoor de bewegingsfrases soms te veel losse vondsten lijken.

Sterk is gelukkig de omslag: in het tweede deel zijn de danseressen aan vijf lichtvlakken 'geketend'. De chaos van het toeval heeft plaatsgemaakt voor de orde van de regelmaat.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden