Meer werk door de nieuwe Mini

Nedcar heeft 400 extra werknemers nodig voor de Mini Hatch van BMW. Bij het vertrek van de vorige eigenaar Mitsubishi hadden al 1.500 personeelsleden een terugkeergarantie gekregen.

BORN - Autofabrikant VDL Nedcar in Born gaat 400 extra werknemers aantrekken voor de productie van de nieuwe Mini Hatch in opdracht van het Duitse autoconcern BMW. Het extra personeel komt bovenop de 1.500 werknemers die zijn overgenomen van het oude Nedcar, dat eind 2012 stopte met de productie van Mitsubishi's.


Dat heeft directeur Joost Goovaarts maandag bekendgemaakt tijdens een rondleiding door de heringerichte carrosseriehal. In de hal zijn het afgelopen jaar bijna duizend nieuwe robots geïnstalleerd. In de zomer zullen hier de eerste Mini's worden geproduceerd voor BMW.


Hoeveel auto's er in Born gebouwd gaan worden, is nog niet bekend. Volgens VDL Nedcar zullen dit jaar 'enkele tienduizenden Mini's van de band rollen'. Harald Krüger, directielid van BMW, zei dat de productie volgende jaar rond de 50 duizend zal liggen. Volgens hem zal dat onder meer afhangen van de verkoop van de nieuwe Mini, die ook in Oxford wordt gemaakt en vanaf volgende maand verkrijgbaar is.


Eind 2012 werden de 1.500 werknemers van Nedcar ontslagen toen voormalige eigenaar Mitsubishi de stekker uit de Limburgse autofabriek trok. Ze kregen echter allemaal een terugkeergarantie van de nieuwe eigenaar, VDL uit Eindhoven.


Een groot aantal werknemers heeft het afgelopen jaar tijdelijk meegedraaid in BMW-fabrieken in Oxford, Regensburg, Leipzig en München. Ongeveer 750 werknemers kunnen direct beginnen met de training voor de autoproductie in Born. Tot de zomer komen de andere 750 mensen gefaseerd terug, daarna worden 300 tot 400 extra mensen aangetrokken.


Volgens VDL Nedcar lopen de voorbereidingen voor de productie van de nieuwe Mini volgens plan. De fabriek in Born draait al 'droog': de 978 robots worden uitvoerig uitgetest. 'Dit wordt een zeer concurrerende fabriek', zei BMW-directeur Krüger.


BMW ging in zee met Nedcar omdat de productie in zijn fabriek in Oxford niet verder kon worden uitgebreid. De Mini Hatch, het nieuwe model van de gewone driedeurs Mini, loopt sinds november in Oxford van de band. Het is een kleine auto 'aan de bovenkant van het lagere segment' en gaat rond de 20 duizend euro kosten.


Maandag bracht ook minister Kamp van Economische Zaken een bezoek aan de compleet heringerichte autofabriek met geautomatiseerde productielijnen. Wim van der Leegte, president-directeur van de VDL Group, was 'verheugd dat eindelijk het Mini-model bekendgemaakt kon worden'. Hij wil de robots in de fabriek zo efficiënt mogelijk gebruiken en met twee ploegendiensten gaan draaien.


VDL Nedcar is de enige grote autoproducent in Nederland. De fabriek, met een bedrijfsoppervlakte van ruim 300 duizend vierkante meter, heeft een capaciteit voor de productie van circa 200 duizend auto's per jaar, op basis van twee ploegendiensten.


Sinds de start van de autofabriek in 1967 zijn ruim 4,6 miljoen auto's (DAF, Volvo, Smart en Mitsubishi) in Born gebouwd. Toen Mitsubishi in 2012 bekendmaakte de fabriek te willen sluiten, ontpopte VDL-directeur en -oprichter Van der Leegte zich als de redder van de Nederlandse auto-industrie. Hij nam de fabriek over om in opdracht van anderen auto's te gaan produceren. BMW is de eerste klant van VDL Nedcar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden