Meer topvrouwen nodig? Geef dan hun privéleven de ruimte

Werkgevers en de overheid moeten meer vrouwen op hoge posities benoemen, vindt Talent naar de top. Dat lukt aardig, behalve in het middenmanagement. Wat moet er veranderen? 'Hun succes is mijn succes.'

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER MARJON BOLWIJN

AMSTERDAM - Vrouwen dringen eindelijk substantieel door tot de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Maar in het middenmanagement, de kweekvijver voor de hoogste functies, wil het niet zo vlotten met de opmars van vrouwen.

Alles wat aandacht krijgt, groeit, zegt bestuursvoorzitter Erwin van Laethem van energiebedrijf Essent. En de aandacht ging de afgelopen jaren vooral naar het benoemen van vrouwen op topfuncties. Dat is redelijk gelukt, want zelfs ondanks de recessie en een krimpend personeelsbestand is sinds 2011 bij 59 procent van de bedrijven het aantal vrouwen in directies toegenomen. Met slechts 1,2 procent, maar toch.

Bedrijven waar vrouwen duidelijk in de lift naar de hoogste etage zijn gestapt, zijn bijvoorbeeld Essent en de Schipholgroep. Het afgelopen jaar benoemden zij beide vijf vrouwen in de directie, waarmee die eenderde van het totaal aantal directieposten vervullen. Dat gebeurde op cruciale posten als innovatie en inkoop. Twee hoge vertegenwoordigers van Essent en de Schipholgroep waren daarom maandag uitgenodigd als sprekers op een congres in Amsterdam van Talent naar de top, een stichting die sinds 2008 werkgevers en overheid stimuleert meer vrouwen op hoge posities te benoemen.

Een econometrist van organisatie en adviesbureau PWC maakte aan de hand van een wiskundig rekenmodel duidelijk dat vrouwen alleen hogerop komen in alle geledingen van een bedrijf met gericht beleid. Doet niemand iets aan doorstroming van vrouwen, dan zal die met slechts 0,5 procent per jaar toenemen. Vanzelf gaat het dus blijkbaar niet. Dat inzicht, en de wetenschap dat divers samengestelde teams van laag tot hoog tot een grotere productiviteit en omzet leiden, heeft een en ander in beweging gezet bij bedrijven en instellingen.

Dat de kweekvijver van vrouwelijk talent bij veel bedrijven niet meegroeit met de toename in de directies, heeft waarschijnlijk twee oorzaken, zegt Sandra Lutchman van de stichting Talent naar de Top. De focus was de afgelopen jaren vooral gericht op benoemingen van vrouwen op de hoogste posities. Wat in de lagere echelons gebeurde had daardoor niet veel aandacht, waardoor het aantal vrouwen daar al een paar jaar op een kwart van het totaal blijft hangen.

Dat is onlogisch, want het aantal vrouwelijke werknemers is toegenomen, ook diegenen met een hoge opleiding. Maar een functie bekleden in het lagere of middenmanagement valt vaak samen met gezinsvorming, een moment waarop het er op aankomt dat een werkgever de combinatie werken en zorgen faciliteert. Daar kan het spaak lopen.

Bij Essent bestaat de subtop uit 23 procent vrouwen. Directeur Erwin van Laethem erkent dat hij 'heeft leren inzien' dat een bedrijf vrouwen die terugkeren van zwangerschapsverlof 'niet in een hoekje moet laten zitten', maar carrièrekansen moet bieden. 'Privé gaat bij ons voor,' zegt jij. 'Is er iets met een kind, dan heeft dat voorrang boven doorwerken op dat moment. Als de kinderen slapen, kan de werknemer de draad weer oppakken. Iemand kan alleen goed werken als er een balans is tussen werk en privé en hij erkenning vindt in beide rollen.'

De bestuursvoorzitter van Essent ziet het als puur bedrijfsbelang om vrouwen aan boord te halen en op sleutelposities te plaatsen. 'In huishoudens zijn het de vrouwen die de energieleverancier kiezen, dus wij moeten deze doelgroep begrijpen en goed met hen communiceren. Vrouwen op managementposities zijn essentieel.'

Om dat voor elkaar te krijgen wordt er in zijn bedrijf gericht gezocht naar talent, dat vervolgens wordt gecoacht. Door een 'open' werkomgeving waarin niemand zich kan afzonderen in hokjes is voor alle werknemers zichtbaar dat er steeds meer vrouwen aan de knoppen zitten.

Van Laethem: 'Dat werkt stimulerend voor collega's. Om een grote kweekvijver van talent te hebben is het belangrijk dat werknemers zich verbonden voelen met het bedrijf en niet weg willen zodat ze de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Dat bereik je door hun ideeën de ruimte te geven en niet de dominante meerderheid, mannen, alles te laten bepalen. Als vrouwen de indruk krijgen dat ze alleen goed presteren als ze zich aanpassen aan de mannelijke norm, lopen ze risico op stress, kunnen ze niet zichzelf zijn en zullen dus onderpresteren. Dat moeten we vermijden, want hun succes is mijn succes.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden