Meer pijnstillers en hoestdrank verkocht door griepepidemie

De griepepidemie is een financiële meevaller voor fabrikanten en verkopers van pijnstillers, thermometers, neussprays en hoestdrankjes. De omzetten liggen zo'n 20 procent hoger dan een jaar geleden. Dat zeggen de drogisterijketens en medicijnenfabrikanten desgevraagd.

AMSTERDAM - De griepepidemie waart sinds begin januari rond in Nederland en bereikte deze week een nieuw hoogtepunt. In 2012 waren er minder gevallen van griep dan nu. Pas in maart was toen korte tijd sprake van een epidemie.


A.S. Watson, waarvan Kruidvat en Trekpleister onderdeel uitmaken, ziet de verkopen van griepgerelateerde producten met 20 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. 'Dat percentage bestrijkt de gehele linie, variërend van pijnstillers en tissues tot thermometers.'


Ook Vemedia, producent van onder andere Fluimicil en Witte Kruis, neemt een significante stijging waar ten opzichte van vorig jaar. Bij Biohorma, bekend onder de merknaam A. Vogel, is eveneens sprake van een omzetstijging: 'Door de duur en hevigheid van deze epidemie wordt er meer verkocht dan tijdens de griepepidemie van vorig jaar. De stijging zit dus in de griepgerelateerde producten, zoals weerstandsverhogers en antihoestproducten.'


Volgens Joop Rutte, van onderzoeksbureau Info2Action, verkopen producten als deze in het griepseizoen tot wel drie keer zo vaak. Nederlanders weten de griep in vergelijking met andere Europeanen efficiënt te bestrijden, stelt Rutte. Gemiddeld geven we 9 euro uit om de griep te lijf te gaan, 60 procent van dat bedrag gaat op aan huismerk paracetamol. Overigens valt er volgens Rutte flink te besparen op de behandeling van griep. De helft van de huisartsbezoeken voor griepklachten blijkt overbodig, een onnodige kostenpost van zo'n 150 miljoen euro.


Producenten en verkopers van koortsverlagende, neusontstoppende en pijnverlichtende middelen spelen in op de griep. Etos heeft een aparte grieppagina op de website, waar de 'onmisbare producten bij griep' op een rijtje staan. A. Vogel koopt de reclames die nu veelvuldig te zien zijn op televisie dan wel ruim van tevoren in, maar stuurt nu de griep heerst extra nieuwsbrieven naar consumenten en inkopers.


Onderzoeksinstituut Nivel, dat het aantal gevallen van griep al ruim veertig jaar registreert, heeft geen financieel belang bij een epidemie. Ook de vaccinindustrie merkt het effect van een epidemie niet, vertelt Gé Donker, huisarts en epidemioloog bij het Nivel. 'De vaccins worden al in oktober en november verstrekt en er zijn goede richtlijnen voor wie ervoor in aanmerking komen.'


De vaccinindustrie maakt overigens wel gebruik van de gegevens die worden verzameld tijdens een griepepidemie om aan de hand van de neus- en keelmonsters de vaccins voor het komende jaar te kunnen aanpassen.


Het Nivel spreekt van een griepepidemie als er twee weken lang gemiddeld meer dan 51 op de 100 duizend Nederlanders zich met griepklachten hebben gemeld bij de huisarts en er daadwerkelijk griep is gediagnosticeerd. Slechts 20 procent van de mensen met griepklachten meldt zich bij de huisarts, het werkelijke aantal zieken zal dus hoger liggen.


Mede om dit te ondervangen, is er door een aantal enthousiaste particulieren een website in het leven geroepen: De Grote Griepmeting. Op de interactieve website kunnen mensen zelf hun griepgerelateerde klachten invoeren. Uit cijfers van de Griepmeting blijken momenteel 1.500 op de 100.000 mensen griep te hebben in Nederland.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden