Meer mens en meer lucht

Het komende televisieseizoen wordt er een van de personalityshows: Goedemorgen Nederland, De Stem van Nederland en ook het nieuwe NOVA draaien om hun presentatoren....

Nova

Actualiteit met emotie

Facelift voor de rubriek die de afgelopen jaren 100 duizend kijkers verloor en maandenlang onderwerp van verhitte discussies was. Kees Driehuis en Rob Trip stapten boos op, maar er is niets meer aan te doen: NOVA moet levendiger, spannender en sappiger worden. Meer emotie, meer aandacht voor 'de mens achter de beslisser'. Maar ook meer primeurs, want er komt een team van zes onderzoeksjournalisten. Opgewonden standjes Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk zijn de nieuwe anchormannen, en bij politiek komt Ferry Mingelen opdraven. Naar een tweede koppeltje wordt nog gezocht. Ook wordt het programma verlengd tot vijftig minuten en wordt Den Haag Vandaag geïntegreerd. Zes redactieleden krijgen als enige taak studiogasten te scouten en voor de neus van Barend & Van Dorp weg te kapen. 'Ik zie nu een circusje van duiders dat overal opduikt', zegt hoofdredacteur Rik Rensen (voorheen RTL Nieuws). 'Dat vind ik getuigen van journalistieke luiheid.' Hij rekent op een miljoen kijkers. Verder komt er een enorme tafel en ook het decor moet anders. Rensen: 'Dat ziet er nu uit alsof het licht is uitgevallen.' (Nederland 3,

VARA/NPS, vanaf 1 januari, dagelijks, behalve zondag)

Goedemorgen Nederland

Luchtig ontbijtnieuws

Nieuwe poging tot ontbijttelevisie van de publieke omroep. Het vorige Ontbijt TV sneuvelde wegens geldgebrek, maar bleek vervangen te kunnen worden door een goedkoper programma: Goedemorgen Nederland. De redactie bestaat uit twintig man plus één presentator: Daphne Bunskoek (29), voorheen een aantrekkelijke, naveltruitjes dragende vj bij MTV. Ze ontvangt twee uur lang gasten met wie ze losjes over het nieuws praat. 'Een personalityshow. Het draait om haar', zegt eindredacteur Jean Mentens, die voorheen Hart van Nederland (SBS) opzette. Hij wil het luchtig houden. 'De kijker mag niet met een depressie de auto in. Maar het mag ook niet flutterig zijn.' De voormalige MTV-vrouw wilde volgens hem af van haar babe-imago, heeft een brede belangstelling, is intelligent én trekt misschien haar MTV-publiek wel mee. Tussen de gesprekken door reportages van camjo's, verslaggevers die zelf de camera hanteren. Bestemd voor de jongere kijkers, omdat de ouderen volgens Mentens 's ochtends de tv niet aanzetten. (Nederland 1, AVRO/

KRO/NCRV, vanaf 2 september, op werkdagen)

De Stem van Nederland

Het nieuws volgens SBS

Opvolger van SBS Nieuws, dat het volgens SBS-programmadirecteur Bart in 't Hout niet redde naast Het Journaal en RTL Nieuws. SBS slaat daarom een andere weg in. Geen onderwerpen die journalisten belangrijk vinden, maar nieuws dat het volk echt zou interesseren. Anchormannen Ton van Royen en Leo de Later leggen uit hoe we de dingen moeten zien. Objectiviteit is uit. De Stem van Nederland is wars van genuanceerde types met een enerzijds-anderzijds-mening. Het programma trok daarom een batterij 'opinionleaders' aan, zoals Kay van de Linde, Ton Elias, Jort Kelder (geld), Peter Contant (media), Peter R. de Vries (misdaad), Edward van Cuilenborg (sport), Pieter Storms (consumentenzaken) en Maurice de Hond. Televisie zoals Pim het gewild zou hebben. (SBS 6, vanaf 2 september op werkdagen)

Najib en Julia

Botsing van culturen

Integratie-televisie. Low-budget-dramaserie van Justus van Oel over een Romeo-en-Julia-achtige liefde tussen een Marokkaanse pizzakoerier en een Haags hockeymeisje met pruillip. Geregisseerd door Theo van Gogh. Met gangs die elkaar bevechten. Volgens Van Gogh wordt de botsing tussen beide culturen hard en realistisch. Geen politiek correcte lofzang op de multiculturele samenleving, maar ook geen Fortuyn-achtig pamflet. Hoofdrollen worden gespeeld door Hanin Msellek en Tara Elders, bekend als het verwende dochtertje van de baas in VPRO-serie TV7. (Nederland 2, AVRO, vanaf begin volgend jaar, 13 afleveringen)

Heartbeat

Quiz met hartmonitor

Kennisquiz voor kandidaten met een sterk hart. In een afgesloten kamertje met camera's krijgt een kandidaat vragen die hij moet beantwoorden binnen 400 hartslagen. Voor vrouwen 450, vanwege sneller kloppende harten. Het gebonk is over de speakers te horen. Mét dopingcontrole: artsen checken of de kandidaten geen bèta-blokkers, valium of andere middelen gebruiken. In Nieuw Zeeland werden valsspelers betrapt bij een soortgelijke show.

Heartbeat (gemaakt door Endemol) is een milde variant op The Chair, de sadomasochistische quiz die vorig seizoen in de VS werd gepresenteerd door oud-tennisser John McEnroe. Kandidaten werden aan de hartmonitor gebonden, opgeschrikt door tarantula's, kregen de stuipen op het lijf gejaagd met plots opduikende vlammen, en moesten intussen vragen beantwoorden. Te snel kloppende harten konden vertrekken. The Chair is dit seizoen te zien op de BBC, maar in afgezwakte vorm. Niet geschikt voor hartpatiënten, stressgevoeligen en pacemaker-dragers. (Nederland 2, vanaf 5 september, AVRO, wekelijks)

Idols

Genadeloze talentenjacht

Talentenjacht voor iedereen die denkt dat hij popster kan worden. In vijf grote steden in Nederland houden vier juryleden, onder meer afkomstig van platenmaatschappijen, audities voor ieder die het maar wil. De popster in wording moet wel jong zijn: 15 tot 28 jaar. Er wordt gerekend op vijfduizend kandidaten. Valszingende, te dikke of te lelijke wannabe's bieden de kijker extra plezier, te meer omdat ze in de eerste afleveringen genadeloos worden afgeserveerd door de jury. Uiteindelijk blijft er één popster over, die een driejarig contract krijgt met een nog onbekende platenmaatschappij. Vorig seizoen was Idols een succes in Engeland, Zuid-Afrika en Polen. In de VS draait het programma nu al. Emotie-tv met hitpotentie: de finalisten in Engeland scoorden beiden al drie nummer 1 hits. (RTL 4, najaar/winter, 18 afleveringen)

Max and the city

Perfectie in New York

De enige Nederlandse tv-correspondent in New York mag eindelijk langer dan 2,15 minuten aan het woord. RTL-correspondent Max Westerman, geroemd vanwege zijn actieve reportages, maakte acht mini-documentaires over New York. Westerman bedient zich van participerende journalistiek: hij traint mee met de wereldkampioen hotdog-eten, gaat uit eten met de culinair recensent van The New York Times, patst twee dagen lang als een van de 400 duizend miljonairs in Manhattan en zoekt naar de perfecte partner, samen met eenzame singles die niet zo swingend blijken als in Sex and the City. Ook gaat hij langs bij Ground Zero en bezoekt hij charity-diners waar 50 duizend dollar per tafel wordt betaald. Extreem? Ach, zegt Westerman. 'Het is geen totaalbeeld. Het zijn de dingen die mij aanspreken. Rode draad is de drang tot perfectie van de New Yorker.' Zelf voelt hij zich allang een New Yorker: 'Ik ben gék op wolkenkrabbers.' (RTL 4, vanaf 6 oktober, 8 afleveringen)

Meiden van De Wit

Familie bedrijf in problemen

Kwaliteitsdrama over meisjes uit de zuivelfabriek. Een familiebedrijf dreigt ten onder te gaan aan concurrentie, overnamepogingen en schulden, en moet gered worden. Met bekende acteurs als Angela Schijf, Frederique Huydts, Renée Soutendijk, Jan Decleir, Caro Lenssen en Daniël Boissevain. De serie komt van de producent van de jeugdserie Madelief en de speelfilms Nynke en Antonia, waarvan de laatste met een Oscar werd bekroond. Edwin de Vries (Left Luggage) schreef het scenario. (Net 5, najaar, 12 afleveringen)

VPRO

Alles Opnieuw

De VPRO gooide alles weg en begint opnieuw. De omroep doet geen gedetailleerde mededelingen over de programma's, maar ze worden in ieder geval uitgezonden in 'blokken', à la Villa Achterwerk. In Tegenlicht worden belangwekkende politieke, maatschappelijke en sociale onderwerpen belicht. De blokken R.A.M en Propaganda belichten kunst en cultuur en worden live gepresenteerd. In VPRO VANAVOND zit alles: amusement, informatief, documentair, drama en actualiteiten. Zo staan afleveringen gepland van Levy & Sadeghi, het duo dat vorig jaar per megafoon op onorthodoxe wijze het glycerineschandaal bij het Alphense bedrijf Vos aan de kaak stelde. Ze speurden de van de aardbodem verdwenen ex-directeur op en schreeuwden hem uit zijn bedrijf. (Nederland 3, vanaf september)

Avenging terror

De aanval op Afghanistan

De onvermijdelijke 11-september-herdenking wordt door VPRO, VARA en NPS ingevuld met een documentaire van de Engelse journalist Brian Lapping (The death of Yugoslavia, The Second Russion Revolution). Hij schilderde minutieus de politieke en diplomatieke achtergronden van de internationale strijd tegen terrorisme en de tactieken van de verschillende geheime diensten. Centraal staat de aanval op Afghanistan. Lapping wist voor deze documentaire door te dringen tot wereldleiders als Tony Blair, Jacques Chirac, Colin Powell, Vladimir Poetin, Gerhard Schröder en Pervez Musharraf. (Nederland 3, VARA/NPS/

VPRO, 11 september).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden