Meer kijkers vorig jaar voor Songfestival dan voor inhuldiging koning

De finale van het Eurovisie Songfestival is met bijna vijf miljoen kijkers het best bekeken programma van 2013. Het festival wordt op de voet gevolgd door de inhuldiging van koning Willem Alexander. Vorig jaar keken we minder vaak naar een zender van de publieke omroep, en nieuwkomer Fox trok 75 duizend Nederlandse kijkers. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het afgelopen televisiejaar.

Zangeres Anouk tijdens de eerste dress rehearsal voor het Eurovisiesongfestival. Beeld ANP Kippa

Nederlanders zaten vorig jaar met 3 uur en 15 minuten gemiddeld één minuut korter voor de buis dan het jaar ervoor. Daartegenover werd er meer gekeken via internetstreams. Het Sinterklaasjournaal werd het meest gestreamd via het internet, al keek men er maar negen minuten naar. Goede Tijden, Slechte Tijden verovert de tweede plek en de oudejaarsconferentie van Theo Maassen, Einde oefening, belande op de derde plek.

Het aantal mensen dat een programma later bekeek dan het werd uitgezonden is toegenomen van 3,2 naar 4,5 procent. Iets meer mensen keken programma's dus binnen zes dagen na de uitzending terug. Wie is de Mol? is in 2013 het meest uitgesteld bekeken, bijna 770 duizend Nederlanders keken pas na de uitzending, 2,8 miljoen mensen keken naar de uitzending zelf. Programma's van Net 5 worden met bijna 9 procent het meest teruggekeken via het internet.

De talentenjacht The Voice komt vijf keer voor in de top 25 meest bekeken programma's van 2013, evenals het NOS Journaal. Het totaal aantal kijkers nam tussen 2012 en 2013 met vijfduizend toe.Het aantal mensen dat een programma later bekeek dan het werd uitgezonden is toegenomen van 3,2 naar 4,5 procent. Iets meer mensen keken programma's dus binnen zes dagen na de uitzending terug. Wie is de Mol? is in 2013 het meest uitgesteld bekeken, bijna 770 duizend Nederlanders keken pas na de uitzending, 2,8 miljoen mensen keken naar de uitzending zelf. Programma's van Net 5 worden met bijna 9 procent het meest teruggekeken via het internet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.