Meer Duitse bedrijven in greep van corruptie

De corruptie-affaire die het Duitse Opel, de Duitse dochter van het Amerikaanse General Motors, al weken achtervolgt, dreigt zich uit te breiden tot andere befaamde Duitse bedrijven....

DPA, AP

BONN

De corruptie in het bedrijfsleven heeft volgens de Duite minister van Economische Zaken, Günter Rexrodt, een dermate grote omvang bereikt dat de goede naam van Duitsland in het geding komt. Volgens de bewindsman is de goede naam van de Duitse economie gebaseerd op correct gedrag, kwaliteit, het nakomen van contracten en fatsoen. De gevolgen van corruptie zijn voor het imago veel groter dan de financiële gevolgen, zo betoogde de minister tegenover de Duitse krant Welt am Sonntag.

Volgens Rexrodt komt corruptie in Duitsland niet vaker voor dan in andere landen. Stengere wetten helpen niet, zo meent hij. Wel nodig is een consequente strafvervolging en een 'bezinning over de fatsoensnormen'.

Zijn uitlatingen kwamen aan het eind van een week waarin het eerder bekende geval bij autofabrikant Opel veel groter bleek dan verwacht. Volgens het Duitse openbaar ministerie is de autofabrikant systematisch opgelicht voor een bedrag van 11 miljoen mark. Het onderzoek omvat meer dan 200 personen en bedrijven.

Het onderzoek van justitie in Darmstadt - 'Operatie tuinhuisje' - heeft al aangetoond dat de corruptie tot de hoogste kringen van het autoconcern is doorgedrongen. Volgens justitie strekt het onderzoek zich uit tot 65 Opel-functionarissen en 180 werknemers van 40 toeleverende bedrijven.

Vorige week maakt de woordvoerder van het Sonderkommando Gartenhaüschen bekend dat twee voormalige toppers van Opel officieel in staat van beschuldiging zijn gesteld. Het gaat om Ferdinand Beickler (72), de ere-voorzitter van het Opel-commissariaat, en Friedrich Lohr (68), voormalig schef ontwikkeling van het autoconcern en thans lid van de raad van commissarissen. Beiden zouden op rekening van Opel hun woning hebben laten verfraaien.

De smeergeldaffaire bij Opel is niet de enige. Ook bij Volkwagen en Ford AG, onderdeel van het Amerikaanse concern, zijn corruptiegevallen bekendgeworden, zo blijkt uit berichten in het Duitse tijdschrift Focus. Bij deze twee bedrijven zouden, evenals bij Opel, medewerkers geld hebben aangenomen. Het blad beroept zich op vertrouwelijke stukken van een Zwitserse toeleverancier. Daaruit blijkt dat een Ford-manager zeven jaar geleden een bedrag van 175 duizend mark heeft ontvangen. Een andere Ford-medewerker zou 85 duizend mark in zijn zak hebben gestoken. Een pesoneelslid van VW heeft 54.500 Zwitserse frank aangepakt, aldus Focus.

VW heeft in een reactie laten weten hiervan niets te weten, maar verklaarde dat het bedrijf alles in het werk zal stellen om de zaak op te helderen. Ford heeft de aantijgingen als 'complete waanzin' van de hand gewezen.

Het schandaal, dat zich nu als een olievlek dreigt uit te breiden, draait om de kennelijk wijdverbreide praktijk dat hoger personeel zich door talrijke aannemers in de watten laat leggen. Dure geschenken, exotische reisjes, maar vooral het uitvoeren van privè-verbouwingen in ruil voor winstgevende bouw-opdrachten. Een van de verdachte aannemers is Hochtief, het op een na grootste bouwconcern van Duitsland.

Bij Hochtief zijn vorige week op het hoofdkwartier in Essen twee directieleden op non-actief gesteld. Zij worden ervan verdacht Opel-orders met onoirbare middelen in de wacht te hebben gesleept. Ook Philipp Holzmann, de grootste Duitse bouwer, staat op de lijst van verdachte ondernemingen, die smeergeld hebben betaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden