Meer dan zomaar ingelijste posters

Het Graphic Design Museum geeft een brede blik op vormgeving. De Engelse naam onderstreept de internationale pretenties...

BREDA In het auditorium, waar voor de gelegenheid alle Koningszegels van 1852 tot heden aan de muur hingen, heeft Koningin Beatrix woensdag dan eindelijk het Graphic Design Museum, Beyerd Breda geopend. De beelden van de officiële opening werden door VJ Micha Klein ter plekke gemixt in een VJ-set gebaseerd op honderd jaar grafische vormgeving, ondersteund door beats van DJ Isis.

Postzegels en een VJ-set, het geeft direct de bandbreedte aan van het Graphic Design Museum, dat claimt het eerste museum in de wereld te zijn dat zich specifiek richt op grafische vormgeving. Interim-directeur Peter Rijntjes verwacht jaarlijks 60 duizend bezoekers.

Het Graphic Design Museum – de Engelse naam onderstreept de internationale pretenties – is ondergebracht in het oude poortgebouw uit 1643, de oude locatie van museum de Beyerd. Een deel van het monumentale pand ging tegen de vlakte, ondanks aanhoudende bezwaren van de Bredase Erfgoed Stichting. De historische gevel wordt nu omarmd door de moderne tijd; het pand, een ontwerp van architectenbureau Hans van Heeswijk, herbergt zes grote, hoge expositieruimten (met in totaal 1.300 m2 oppervlakte), een kenniscentrum, een auditorium en een depot.

De eerste plannen voor het museum mogen bijna twintig jaar oud zijn, de dagen voor de opening is er nog met man en macht aan gewerkt. Zalen moesten nog ingericht, de belettering op de muren nog aangebracht. Terwijl in het atelier werd getimmerd aan de witte tribunes, waren er elf door ontwerper en fotograaf Erik Kessels geselecteerde buitenlandse kunstenaars aan het werk.

European Championship of Graphic Design heet de expositie, een inhaker op het EK voetbal. Midden in het atelier ligt een metershoge bal. Kessels laat hier zien dat grafisch ontwerp veel meer vermag dan een poster of een huisstijl.

Zo maakte de Duitser Fons Hickman een biechthokje; de biecht van de museumbezoeker dient als inspiratie voor een poster, die ter plekke wordt ontworpen en geprint.

Op een podium staan de instrumenten van de imaginaire band The Fisters uitgestald. In de stad roepen posters mensen op lid te worden van de band. De muzikale verrichtingen zullen vervolgens door de kunstenaar worden vastgelegd.

De invloed van de gebruiker op het eindresultaat is ook het onderwerp van de tentoonstelling Dialogue. De bezoeker kan zelf de print voor zijn nieuwe Nikes maken, of de lege tekstballonnetjes volkalken die door de Amerikaans-Koreaanse kunstenaar Ji Lee op reclameposters zijn bevestigd. Kinderen kunnen aan de slag in een door de Designpolitie ontworpen ruimte.

In de drie zalen in het souterrain is plaats gemaakt voor het roemruchte verleden van het Nederlandse grafisch ontwerp. Er zijn beroemde posters te zien, maar ook een politiemotor met de opvallende rood-blauwe striping ontworpen door Dumbar. De fraaie vitrines zijn voorzien van touch screens, die een schat aan informatie bevatten; in het Graphic Design Museum hangt niet zomaar alleen een ingelijst affiche aan de muur.

Het museum wil ook reflecteren op de beeldtaal van de toekomst. Daartoe worden kunstenaars uitgenodigd een beeld maken voor de patio. De eerste is Anthon Beeke, in het verleden verantwoordelijk voor de huisstijl van de Beyerd. Zijn beeld is echte toekomstmuziek: het was niet op tijd klaar voor de opening.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden