Meer dan alledaags

Wordt het de Moslimagenda of de Wijnagenda? Een papieren agenda is een ‘mooi, praktisch ding’. En vooral identiteitsversterkend...

Of de papieren agenda met een mooi kaftje eromheen op den duur zal verdwijnen, valt te bezien. Voorlopig is er nog een markt voor, zegt Niels Bekking van uitgeverij Bekking & Blitz (bekend van de Museumagenda). Al bestaat die markt volgens hem vooral uit 50-plussers.

Hebben digitale foefjes de zakelijke agenda in het bedrijfsleven de laatste tien jaar verdrongen, voor de geïllustreerde agenda die ‘individuele mensen’ aanschaffen, loopt het zo’n vaart nog niet. ‘Een agenda blijft handig, zeker als je ’m met meerdere mensen tegelijk wilt gebruiken; voor een gezin bijvoorbeeld.’

Vandaar dat ook Bekking & Blitz dit jaar de Familieagenda introduceert. In zijn eigen gezin fungeert de Wijnagenda overigens als zodanig, en voor zakelijk gebruik heeft Niels Bekking een Amsterdamagenda.

Behalve gebruiksartikel is de agenda natuurlijk lifestyle. Voor kattenliefhebbers is er de Kattenagenda, voor Fokke en Sukke-fans is er een Fokke en Sukke-agenda. Maar ook tijdschriften en kranten geven hun eigen agenda’s uit, met de traditionele Vrouwenagenda van Opzij voorop (2010 staat in het teken van Wereldvrouwen).

Zelfstandig ondernemer Jolande Drop noemt het ‘een identiteitsversterkend middel’. Vijf jaar geleden nam zij het initiatief tot de Joodse Agenda, die inmiddels met een oplage van 5.000 een vaste plek heeft veroverd in het assortiment. En nu ligt voor 2010 de tweede editie van de Moslimagenda in de winkel – eveneens een project van Drop, in samenwerking met islamitische adviseurs.

Als opbouwwerker bij Joods Maatschappelijk Werk kwam ze op het idee voor de Joodse Agenda, die eerder een sociaal-culturele dan een strikt religieuze inslag heeft. ‘Een mooi, praktisch ding moest het worden, dat levensvreugde uitstraalt.’ Met tekst- en beeldbijdragen van Joodse kunstenaars en schrijvers is het een agenda ‘voor en door de Joodse gemeenschap’.

Datzelfde streeft ze na met de Moslimagenda, die informatieboekje en agenda ineen is. Maar ook niet-moslims – journalisten, leraren – tonen belangstelling, aldus Drop. De islamistische kalender van Marokko staat in geelgroen aangeduid, die van Turkije in het blauw en de Arabische Umm al-Qura kalender in het groen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden