Meehobbelen op succes van een topper

Killing Zoe van Roger Avary. Met Eric Stoltz, Julie Delpy, Jean-Hugues Anglade. In acht theaters, waaronder Alfa 2 en Kriterion Amsterdam, Haags Filmhuis en Calypso 3 Rotterdam....

PETER VAN BUEREN

Omdat de reguliere distributeurs geen interesse toonden in Killing Zoe nam een particuliere enthousiasteling, die ook het jaarlijkse Weekend of Terror organiseert, het initiatief de film op eigen gezag te importeren. Een mooie actie, want het is een film die met name de liefhebbers van het Nieuwe Geweld deugd zal doen.

'Van de makers van Pulp Fiction' staat er als aanbeveling op de affiche en dat is niet onwaar. Debuterend regisseur Roger Avaray schreef met Quentin Tarantino het scenario voor Pulp Fiction, terwijl Tarantino zelf als uitvoend producent bij Killing Zoe betrokken was.

De film speelt in Parijs en de beginscène (die sterk lijkt op de slotbeelden) laat een Amerikaanse man zien die van vliegveld Charles de Gaullle per taxi naar een hotel rijdt en door de chauffeur een jongedame wordt aangeboden, die zich inderdaad al spoedig meldt.

Het klikt meteen tussen het hoertje en de Amerikaan, maar wat tot een aardige affaire zou kunnen groeien wordt snel verstoord door een vriend van de Amerikaan, die het meisje de kamer uitmept en zijn vriend meeneemt voor de klus waarvoor hij is overgevlogen.

De Amerikaan blijkt een meesterkraker en het plan is de enige bank die op 14 juli in Parijs open is te ontdoen van zijn schatten. Maar eerst gaan de inbrekers 'het echte Parijs verkennen' in een woeste tocht vol drank en vooral drugs. De bankoverval wordt een ramp vol bloed en doden.

Alleen de Amerikaan ontsnapt, mèt het hoertje dat wel heel toevallig op die bank werkt. En samen gaan ze 'het echte Parijs' ontdekken.

Een mooie, zij het slechts in de aanzet behandelde, love story en een gewelddadige bankoverval zijn de draadjes waar Killing Zoe aan vast zitten, om ruimte te scheppen voor een langdurige uitspatting van geweld.

Het beste van de film is de aanloop, waarin de Amerikaan en het meisje elkaar ontmoeten, de kern speelt zich in de bank af. Het zwakke van de film is de argumentatie voor het geweld: de overvallers raken uit hun voegen omdat zij zich hebben volgestopt met drugs. Daarmee wordt voor hun gedrag een argument geleverd, krijgt het geweld een 'reden': flink spuiten, flippen en 'dus' loopt alles uit de hand.

Een beetje gemakkelijk. Killing Zoe zou veel sterker zijn geweest wanneer de paniek en de chaos uit de situatie zou zijn ontstaan. Vaardigheid en stijl kunnen Roger Avary niet ontzegd worden en in zijn genre is Killing Zoe een sterke film. Hij haalt het echter niet bij de brille van Pulp Fiction. Eerder lijkt 'Van de makers van Pulp Fiction' een poging mee te hobbelen op het succes van een echte topper. PvB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden