Meedenkende en meebetalende telefonieaanbieder

JURRIAAN NOLLES

Klantenservices van mobiele-telefonieaanbieders staan niet bekend om hun bereidheid mee te denken met klanten. Tele2 blijkt een uitzondering te zijn.

Een lezer uit Amersfoort was stomverbaasd toen ze de post van Tele2 opende. De telefoon-rekening van haar 18-jarige zoon bedroeg ineens 99 euro, terwijl hij maar een abonnement van 15 euro heeft. Voor de moeder extra zuur, want het abonnement staat op haar naam.

Haar zoon heeft naar eigen zeggen niet beduidend meer gebeld, ge-sms't of geïnternet dan normaal. Hij gebruikt zijn mobieltje vooral voor spelletjes.

De moeder besloot toch maar even naar Tele2 te bellen. Daar krijgt ze Rick Klein aan telefoon. 'Ja, er is veel dataverkeer buiten de bundel gevallen.' Te veel geïnternet dus. Het gaat om 70 euro; inclusief btw is dat 80 euro.

Klein biedt onverwacht veel medewerking. Hij stelt voor om de extra kosten te delen. Tele2 betaalt 40 euro mee aan de enorme telefoonrekening. Bovendien wordt het 2.0 smartabonnement opgewaardeerd naar een 3.0 smartabonnement, nog steeds voor 15 euro. Als de data-limiet is bereikt, gaat de geld-teller niet lopen, maar wordt de internetsnelheid drastisch verlaagd.

undefined

Held onbereikbaar...

Aan de telefoon bij de klantenservice van Tele2 wordt gemeld dat het niet mogelijk is om held Rick Klein aan de lijn te krijgen. Er werken 900 mensen op het callcenter en Klein is klaarblijkelijk geen bekend gezicht.

De persvoorlichter van Tele2 neemt zijn telefoon wel op. Hij legt uit dat het meebetalen aan de extra kosten geen standaardbeleid is van Tele2. Sterker nog, eigenlijk doet het bedrijf het niet. Het komt alleen voor in bepaalde, verzachtende, omstandigheden. Bijvoorbeeld als een klant is verhuisd en nog geen wifi heeft geïnstalleerd. Of als iemand een instelling per ongeluk heeft uitgeschakeld of juist heeft aangezet.

Kortom, Tele2 steekt een handje toe als een klant duidelijk maakt er echt niets aan te kunnen doen. De vergoedingen die Tele2 betaalt, zijn meestal rond de 40 en 50 euro. 'Zolang het redelijk blijft, willen wij best helpen.'

De lezer uit Amersfoort is allang blij. 'Zoiets verwacht je toch niet? Ik vind het heel netjes.'

Ook aangenaam verrast? Mail naar op=op@volkskrant.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden