Meedenkend voorwiel

Een baby zal het een zorg zijn dat zijn wagentje een schijfrem heeft en knalrode schokbrekers. Die zitten er dan ook niet op voor de baby, maar voor de jongetjes die een afgedankt onderstel op de kop tikken....

Het werd een zeepkistenrace genoemd, maar het ging niet om de kist maar om het onderstel. Het beste onderstel won. Een helling af, wie het eerst beneden was. Een rem zat er niet op en niet elke racewagen kon sturen. Er waren er bij waarbij de coureur stuurde met zijn lijf. Door het gewicht te verplaatsen week de kar af van het rechte spoor. Maar niet veel. Een echte bocht kon met het onderstel van een kinderwagen niet genomen worden. Ook al door de massieve bandjes om de spaakwieltjes. Bij te schielijke bochten liepen die er af.

Er is inmiddels veel aan verbeterd. Niet alleen kwamen er luchtbanden, maar naast de vierwielige onderstellen met stijve assen raakten driewielers in de mode. Uit Amerika. De nieuwe kinderwagens (ligbak) en wandelwagens (zitzak) kunnen harder rijden dan de bestuurder lopen kan, ze zijn geschikt voor getikten die er hard mee door de grote parken van New York rennen. Babysitten werd babyjoggen.

Prima spul. Het jongetje in ons loopt te watertanden door de kinderwagenwinkel. De Nederlandse fabrikant van peuterracemonsters van het merk Quinny komt dit najaar met een belangrijke ontwikkeling, speciaal bedoeld voor het jongetje in ons. Persbericht: Automatic Safe Steering (ass) is een geheel nieuw, gepatenteerd besturingssysteem dat het maken van bochten sterk vereenvoudigt. Het optillen van de voorkant van de wandelwagen om van richting te veranderen is hiermee overbodig geworden.'

Dat bleef het probleem. Ze kunnen wel steeds sneller maar de bocht vraagt om ongelukken. Een behendige jogger kan dat ding in volle vaart misschien nog wel even optillen om het voorwiel een paar graden naar links of recht te wijzen om van koers te veranderen, maar tijdens de race van een helling af kan een coureur onmogelijk het voorwiel van zijn eigen scheurbak optillen.

Zwenkwielen zijn ondingen, ze zwenken ook als je daar helemaal geen behoefte aan hebt, ze leiden een eigen leven. Maar er is een type zwenkwiel dat we wel de baas blijven en dat we niet eens als zwenkwiel herkennen, het voorwiel van een fiets. Fietsers denken dat ze sturen met hun handen, maar in werkelijkheid sturen ze met hun hersens. Door de kromming in de voorvork van de fiets gaat het wiel de kant op waar het lijf van de fietser naar overhelt. Dit principe zo ongeveer, is in de nieuwe driewielers van Quinny ingebouwd. Een peuter die het door heeft hoeft maar een beetje opzij te gaan hangen en maakt op die manier zelf uit welke kant de wandeling of de renpartij vandaag op gaat.

Het mooist is de Quinny Formula, van aluminium, met instelbare schokdemping. De spiraalveren die elk wiel apart opvangen bij een oneffenheid op de weg, zijn knalrood gelakt, dus dat hoeft het jongetje in ons niet meer zelf te doen. En dan de schijfrem op het voorwiel. Cooler kun je het je niet dromen. Van dit onderstel is iets heel bijzonders te maken, een ding dat de race wint. Laat die rotbaby er zo gauw mogelijk uitgroeien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden