Column

Mediatraining werkt als goedkoop toupet

Andre Greipel.Beeld epa

Het is een lelijk onding, maar marketeers hebben bedacht dat het flashinterview de meest directe manier is een sporter die zojuist een kunstje heeft volbracht, direct, liefst hijgend, zwetend en zoekend naar woorden voor een camera te slepen en daar een (anonieme) verslaggever zijn of haar Godzalige gang te laten gaan.

Ten overstaan van liefst de hele wereld.

Snelheid is vereist, vaak moet de ondervraagde snel beslissen in welke taal er gesproken zal worden en het geheel dient in één minuut geserveerd, opgegeten en afgeruimd te zijn. Pressure-cookertaal liefst met een wereldrecord aan clichés.

De Fransen zijn inmiddels al van dit systeem afgestapt en doen hun eigen versie van Allo-Allo met een simultaanvertaalster. Werkt ook niet, vanwege ernstige taalmankementen en pijnlijke pauzes. En de renners?

Etappewinnaar André Greipel heeft al twee maal bewezen dat mediatraining werkt als een goedkoop toupet. De aardige Duitser wil graag mensen plezieren en bedankt zo veel mogelijk lieden die hem tot de winst hebben gebracht; ploeggenoten, soigneurs, fietsenbouwers, artsen, zijn vrouw, zijn gymleraar...

Greipel, hoe prachtig hij ook sprint, is de verpersoonlijking van de kneedbare, bijna slaafse sporter die zijn gesponsorde feel-good-gevoel moeiteloos en zonder autocue gratis bij ons thuisbrengt. Zonder gene ook nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden