Mediastad Hilversum verschuilt zich niet langer

Amsterdam wil het zijn, maar Hilversum is het nog altijd: de mediahoofdstad van Nederland.

De wethouder economie van de mediastad van Nederland geeft toe: 'We hadden de media eerder moeten gaan koesteren.'


Jan Rensen is vorig jaar begonnen aan zijn tweede termijn in Hilversum, de gemeente die bezoekers op het plaatsnaambord vrolijk welkom heet in de mediastad en onlangs, ook al ter versterking van het imago, een website is begonnen. Op mediastad.nl toont Hilversum een belangrijk deel van zijn gezicht.


De site is mede een reactie op verhalen die vorig jaar de ronde deden. Hilversum zou leeglopen en steeds meer mediabedrijven zouden als vestigingsplaats kiezen voor Amsterdam. Met enige gretigheid werd steeds vaker gesuggereerd dat Hilversum terrein verliest.


Het Parool bijvoorbeeld riep Amsterdam gretig uit tot mediahoofdstad van Nederland, nadat de AVRO bekend had gemaakt dat een aantal diensten van de omroep worden samengevoegd bij het Vondelpark. Later leidde ook een mogelijke verhuizing van RTL naar Amsterdam tot lichte euforie. Amsterdam steekt Hilversum steeds meer naar de kroon als mediahoofdstad, was een conclusie. Er viel iets voor te zeggen. Onder meer SBS, WNL, PowNed, MTV en Discovery zijn gevestigd in Amsterdam.


Het Parool wordt ook op het Hilversumse stadhuis gelezen, zo blijkt. Rensen: 'Als er een kop in de krant staat dat RTL naar Amsterdam wil verhuizen, krijg ik daar meteen raadsvragen over.'


Hilversum heeft het opgevat als een waarschuwing, 'Er zou een self-fulfilling prophecy kunnen ontstaan. Dat bedrijven die hier nu zitten, gaan denken: moeten wij ook maar niet naar Amsterdam? We concludeerden dat we jarenlang onvoldoende hebben laten zien wat we hier hebben. We hadden het wel, maar maakten het niet actief zichtbaar.'


De relatie met Amsterdam is voortreffelijk, zegt Rensen. Met collega Carolien Gehrels van Amsterdam heeft hij frequent contact. Rensen ziet het ruim: 'Er is één mediavalley. Daar zitten Hilversum en Amsterdam in, maar ook Utrecht, Almere en Amersfoort. En elke stad heeft zijn eigen niche. Die van ons is de oude radio en televisie en de multimedia, plus de productie en distributie van content. En dat zal zo blijven.'


Rensen verzet zich tegen het beeld dat Amsterdam de media overneemt van Hilversum.' Want dat is de intentie van Hilversum niet, van de bedrijven niet en van Amsterdam niet. We moeten af van het wedstrijdje ver plassen. Wij moeten elkaar blijven aanvullen. En van elkaar profiteren.'


Hij erkent dat Amsterdam de creatieve hoofdstad van Nederland is. 'Daar is geen discussie over mogelijk. Daar wordt veel verzonnen. Maar als je het hebt over het maken van tv-programma's en al die andere content, dat gebeurt hier. En dat blijft zo.'


De gemeente Hilversum is in economisch opzicht voor 50 procent afhankelijk van de mediabedrijven in de breedste zin van het woord. In de sector werken in Hilversum ongeveer elfduizend mensen, het merendeel op het Media Park.


Het bedrijventerrein, vaak verketterd door werknemers vanwege het gebrek aan voorzieningen en de slechte bereikbaarheid, wordt uitgebreid met 170 duizend vierkante meter, na aanpassing van het bestemmingsplan. Station Hilversum-Noord en het Media Park worden verbonden door een loopbrug en er zijn plannen voor de komst van een supermarkt, een kinderdagverblijf, een sportschool en een café.


In weerwil van de soms sombere commentaren over het Media Park hoefde René Stokvis niet lang na te denken toen hij vorig jaar een locatie zocht voor zijn nieuwe bedrijf. De tv-producent vertrok uit Laren. Met Stokvis & Stokvis Events vestigde hij zich op het Media Park. 'Vooral vanwege de bedrijvigheid daar van de Hilversumse tv-wereld', zegt Stokvis. 'Alle belangrijke zendgemachtigden zitten daar, op SBS na.'


De keuze was makkelijk, volgens hem. Amsterdam was geen optie. 'We hebben gekozen voor de uitstraling en de creativiteit. Vroeger waren we bang dat we op het Media Park onze eigen identiteit kwijt zouden raken, maar die angst is onterecht. Het blijkt juist heel efficiënt te zijn.'


Nadelen ziet Stokvis niet. 'Hilversum is goed bereikbaar; beter in elk geval dan je vaak hoort zeggen. Het is hier buitengewoon aangenaam en goed voor de bedrijfsvoering.'


Voordat hij wethouder werd, werkte Jan Rensen acht jaar als voorlichter bij de NOS. Uit die tijd herinnert hij zich het Media Park als een (letterlijk) gesloten bastion.


'Inmiddels zijn de hekken verdwenen. Media Park en dorp zijn meer verweven dan voorheen. De mediabedrijven weten nu dat hier wat te halen valt. Geen geld, dat hebben we niet, maar uitstekende faciliteiten.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden