Mediabedrijven verdienen niet veel aan politiek

De Nederlandse politieke partijen hebben de afgelopen campagne voor bijna 1,5 miljoen euro reclame gemaakt op radio en tv. Dat blijkt uit een rondgang langs de drie radio- en tv-bedrijven....

De STER heeft 'ongeveer zeven ton' aan omzet geboekt met spotjes van politieke partijen, zegt directeur Julius Minnaar. Volgens hem was dat iets minder dan wat er vorig jaar was geboekt, terwijl de spotjes van vorig jaar na de moord op Fortuyn allemaal werden geschrapt. Volgens Minnaar was de LPF een flinke adverteerder, maar lang niet zo groot als de partij vooraf had aangekondigd.

SBS, waartoe SBS 6, Net 5 en V8 behoren, zegt een omzet te hebben gehaald van bijna een half miljoen euro aan politieke spotjes. Daarmee versloeg SBS de concurrent Holland Media Groep. HMG (met zenders RTL 4 en 5 en Yorin en Yorin FM) boekte '200 à 250 duizend euro' omzet op tv en ruim 20 duizend euro op de radio.

De politieke omzet in kranten was tamelijk gewoon. De Telegraaf zegt '200 à 250 duizend euro' omzet te hebben geboekt. Vooral een paar hele pagina's van de LPF schoten lekker op. Maar de omzet was niet wezenlijk anders dan in andere jaren. 'Zelfs iets minder denk ik. Met uitzondering van de campagne van 2002: toen werd alles ingetrokken', aldus een woordvoerder.

Ook Wegener, dat regionale kranten uitgeeft van Almelo tot Den Haag, laat weten dat het patroon 'normaal' is geweest, maar kan geen omzet noemen. Bij PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad, de Volkskrant en het AD, bestond evenmin een beeld van de inkomsten.

De omzetten zullen nog iets hoger zijn geweest omdat ook anderen dan politieke partijen hebben geadverteerd. Zo was er de advocaat Anton van Schijndel, nummer veertig op de lijst van de VVD, die voorkeursstemmen sprokkelde met zijn eigen campagne op de radio. En daar was Milieudefensie, die van radiospotjes gebruik maakte om te vertellen dat dit kabinet geen tweede kans verdiende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden